dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:34:19Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:34:19Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23652 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syfte: Att undersöka hur man undervisar i uttal inom Sfi och svenska som andraspråk och vilken prioritet uttal
har i jämförelse med andra moment som till exempel grammatik, läs- och skrivkunskap och hörförståelse. Även
attityd till brytning behandlas i uppsatsen.
Huvudfråga: Hur ser uttalsundervisningen inom Sfi och svenska som andraspråk ut?
Metod: Kvantitativ undersökning i form av enkätundersökning till 13 lärare samt kvalitativ undersökning i form
av personlig intervju med två Sfi-lärare och tre Sv-lärare.
Resultat: Uttal har relativt hög prioritet hos de 13 lärare som deltagit i undersökningen, en klar majoritet ser
uttal som mycket viktigt. Man ägnar sig i större utsträckning åt traditionella områden inom uttal som att lära ut
enskilda vokal- och konsonantljud än att arbeta med prosodi. En klar majoritet av lärarna i undersökningen anser
att det är viktigt att eleverna lär sig relativt bra uttal även om en viss brytning finns, det anses däremot inte lika
viktigt att prata svenska med ett mycket bra uttal och nästan utan brytning.
Betydelse för läraryrket: Då det verkar som om det tidigare inte gjorts så många examensarbeten om uttal på
lärarprogrammet hoppas jag att denna uppsats är intressant för lärare som undervisar i svenska för invandrare
eller i svenska som andraspråk. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Uttal | sv |
dc.subject | uttalsundervisning | sv |
dc.subject | prosodi | sv |
dc.subject | Sfi | sv |
dc.subject | svenska s | sv |
dc.title | Körläsning, konsonanter och betonade stavelser – om uttalsundervisning inom Sfi och svenska som andraspråk | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |