Visa enkel post

dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:21Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:21Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23654
dc.description.abstractSammanfattning Interkulturell två-språkig utbildning (EIB) är ett viktigt verktyg för ursprungsbefolkning i form av en lämplig utbildning som är grundad på utformningen av ett utbildningssystem som strävar efter lika villkor för olika kulturer. Syftet med mitt arbete är att undersöka om och hur EIB-programmet tillämpas praktiskt på två olika skolor i Chile om och hur denna tillämpning har för konsekvenser för synen på EIB hos de inblandade aktörerna. Syftet är även att undersöka erfarenheter av EIB hos elever som tidigare studerat vid skolor med EIB och nu går i gymnasiet skolan där. Frågeställningar är Hur ser de olika aktörerna på användningen av den interkulturella tvåspråkiga undervisningen (EIB) i skolorna? Tar skolan hänsyn till kulturell etnisk mångfald i de undersökta skolorna i Chile, Vilken syn på EIB-programmet har de olika aktörerna? Ur detta perspektiv kommer denna studie att analysera situationen för den allmänna politiken som utbildningsministeriet i Chile har, när det gäller planering, genomförande och utvärdering av EIB. Detta särskilt i norra Chile där Aymara - befolkningen bor. Denna är en kvalitativ studie med kvantitativt inslag, eftersom jag har valt att använda mig av intervjuer, enkäter och observationer som hjälper mig att få en bättre insyn i strävan att svara på mitt syfte. Dessa intervjuer, enkäter och observationer har jag genomfört under mitt fältarbete på tre olika skolor med Aymara – elever samt fyra vuxna som har anknytning till Aymara skolor. I resultatet framkommer det i min studie att två att av de undersökta skolor så upplevs EIB tillämpning som mycket svag, men en av skolorna upplever starkt EIB och vet vad EIB innebär. Resultatet visar också att skolan erbjuder en funktionell utbildning för personlig utveckling, där bättre karriärmöjligheter finns men där skolan inte erbjuder lika mycket undervisning om aymara kulturen. Behovet efter kompetenta lärare som anammar EIB programmet och som inför det i sina dagliga rutiner är angeläget. Trots att EIB inte uppnått den handlingskraftiga nivån än, så visar även studien att de flesta elever är positiva till att få lära sig om Aymara kulturen och är även positiva till att tala Aymara-språket. Skolans ansvar i vårt mångkulturella samhälle i Chile är så som här i Sverige, det är vanligt med två språk. Mångkulturalitet ska med hjälp av den litteratur, forskning och utbildning ha en bättre förståelse för betydelsen som detta har för elevernas värnande av sitt hem språk, samt att ge ett interkulturellt perspektiv i undervisningen för alla.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectAymarasv
dc.subjectChilesv
dc.subjectEIBsv
dc.subjectskolasv
dc.titleMot en lämplig utbildning för Aymara-barnsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post