Portfolio, lärande och makt – En studie om portfoliometodiken i förskolan
Abstract
Syfte: I det här arbetet studeras vilket lärande som synliggörs dels i portfolion och dels i
pedagogers tankar kring portfolion som ett verktyg för att synliggöra barns lärande.
Huvudfrågor: Vem avgör vad som ska finnas med i portfolion? Vilket lärande och vilken
utveckling är synlig i portfolion? Vad har pedagoger för tankar kring lärande och portfolio?
Metod: Metoden är av kvalitativ art och innefattar samtalsintervjuer samt textanalys av ett
antal portfoliopärmar.
Resultat: Resultatet visar att framförallt motoriskt och socialt lärande synliggörs i portfolion i
förskolan. Barns skapande förmåga synliggörs genom teckningar. Vi har kunnat urskilja ett
maktperspektiv när det gäller vad som väljs ut och vem som väljer ut innehållet i portfolion.
Relevans för läraryrket: Genom att få en inblick i hur förskollärare ser på
portfoliometodiken och vilket lärande som synliggörs kan pedagoger jämföra med sitt eget
arbetssätt. Vi anser att det är viktigt i vår roll som pedagoger att få insikt i den makt vi besitter
och bli medvetna om hur vi använder den. Vidare menar vi att det kan vara bra att se hur
pedagoger tillsammans med barn kan använda portfolion som ett arbetsverktyg för att
synliggöra barns lärandeprocesser.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Storme, Henrietta
Lindberg, Lise-Lott
Keywords
portfolio
lärande
makt
konstruktionism
reflekt
Language
sv