Show simple item record

dc.contributor.authorCastro, Alexandrasv
dc.contributor.authorSvärdh, Hannasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:38Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:38Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23669
dc.description.abstractVi vill med hjälp av intervjuer med verksamma pedagoger i förskolan, samt föräldrar till barn i förskolan söka svar på frågan hur de uppfattar föräldrasamverkan. Utifrån det försöker vi svara på om avsnittet om föräldrasamverkan i läroplanen för förskolan har implementerats i verksamheten. För att detta skall hävdas krävs det att implementeringens begrepp förstå, vilja och kunna uppfylls. De skall ha en förståelse för vilket uppdrag som skall genomföras, samt finnas det en vilja hos föräldrar och pedagoger att genomföra detta. Det måste finnas en möjlighet för dem att kunna genomföra uppdraget enligt beslutets intension. Vad vi i vår studie sett saknas i dessa tre implementerings begrepp och möjligheten att kunna genomföra en samverkan i viss mån. Det saknas bland annat en kommunikation i arbetslaget om deras gemensamma förståelse av föräldrasamverkan. Dessa resultat har vi jämfört med vad nutida forskning säger gällande föräldrasamverkan. Pedagoger har ett uppdrag att uppfylla som innebär att samverka med barnets föräldrar, detta är med nutids forskning kring barns lärande och utveckling inget som kan bortses ifrån av den verksamme pedagogen. Det är en del av vårt uppdrag som pedagoger.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectföräldrasamverkansv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectläroplanen för försksv
dc.titleFöräldrasamverkan –ur ett implementeringsperspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record