dc.contributor.author | Castro, Alexandra | sv |
dc.contributor.author | Svärdh, Hanna | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:34:38Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:34:38Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23669 | |
dc.description.abstract | Vi vill med hjälp av intervjuer med verksamma pedagoger i förskolan, samt föräldrar till barn
i förskolan söka svar på frågan hur de uppfattar föräldrasamverkan. Utifrån det försöker vi
svara på om avsnittet om föräldrasamverkan i läroplanen för förskolan har implementerats i
verksamheten. För att detta skall hävdas krävs det att implementeringens begrepp förstå, vilja
och kunna uppfylls. De skall ha en förståelse för vilket uppdrag som skall genomföras, samt
finnas det en vilja hos föräldrar och pedagoger att genomföra detta. Det måste finnas en
möjlighet för dem att kunna genomföra uppdraget enligt beslutets intension. Vad vi i vår
studie sett saknas i dessa tre implementerings begrepp och möjligheten att kunna genomföra
en samverkan i viss mån. Det saknas bland annat en kommunikation i arbetslaget om deras
gemensamma förståelse av föräldrasamverkan. Dessa resultat har vi jämfört med vad nutida
forskning säger gällande föräldrasamverkan. Pedagoger har ett uppdrag att uppfylla som
innebär att samverka med barnets föräldrar, detta är med nutids forskning kring barns lärande
och utveckling inget som kan bortses ifrån av den verksamme pedagogen. Det är en del av
vårt uppdrag som pedagoger.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | föräldrasamverkan | sv |
dc.subject | förskolan | sv |
dc.subject | läroplanen för försk | sv |
dc.title | Föräldrasamverkan –ur ett implementeringsperspektiv | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |