• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Får det lov att vara lite elevinflytande? - En jämförande studie av elevinflytande mellan kommunal skola och friskola.

Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur eleverna uppfattar sitt inflytande på lektionsnivå samt om det finns skillnader i elevernas uppfattning av möjligheterna till elevinflytande beroende på skolform. Undersökningen har genomförts genom en kvantitativ enkätundersökning. Enkäten genomfördes på två kommunala skolor respektive två friskolor i västra Götaland. Resultaten visar att det finns signifikanta skillnader mellan skolformerna där eleverna på friskolorna känner att de har större möjlighet att påverka lektioners innehåll och upplägg. Skillnaden antas kunna förklaras genom den marknadiseringsprocess som har skett sedan friskolereformen i början på 1990- talet. Trots skillnader i elevinflytande är upplevelsen av möjligheten att kunna påverka överlag väldigt låg. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23670
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23670_1.pdf (448.2Kb)
Date
2010
Author
Theiland Nilsson, Emma
Andersson, Louise
Keywords
Elevinflytande
skolform
marknadisering
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV