dc.contributor.author | Mellin (nytt efternamn: Pihl), Camilla | sv |
dc.contributor.author | Ekespong, Frida | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:34:56Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:34:56Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23685 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Bilder finns runt omkring oss dagligen. Det kan vara allt ifrån planscher och reklam till
målade barnbilder och konsttavlor. Ett av de första mötena med färdiga bilder i böcker som barn gör är i
pekboken, som sedan byts ut mot bilderboken. När barn börjar skolan fokuseras läsinlärningen ofta på
avkodning, vilket gör att läsförståelsen kommer i skymundan. Detta är något som vi uppmärksammat när vi varit
ute på VFU under lärarutbildningen och därför vill vi lyfta fram vikten av att redan i elevernas tidiga
läsutveckling utveckla deras läsförståelse. Samtidigt kopplar vi detta till elevers användande av bilder när de
läser. Uppsatsens syfte är således att undersöka vilken betydelse bilder kan ha för elevers läsförståelse. Vi frågar
oss om bilder kan ge en ökad läsförståelse och i så fall hur, samt på vilket sätt elever använder sig av bilder när
de läser bilderböcker.
Undersökningen är av kvalitativ karaktär, där nio elever i skolår 1 dels intervjuas gruppvis i form av boksamtal
kring en bilderbok som eleverna väljer utifrån ett urval på tre bilderböcker och dels får i uppgift att måla egna
bilder i samband med att de fått en bilderboksberättelse uppläst för sig. Boksamtalen utgår från frågor som ställs
av en samtalsledare och rör olika områden som exempelvis textförståelse, bildförståelse och elevernas förmåga
att koppla till egna erfarenheter. Kring de bilder eleverna målar till den upplästa bilderboksberättelsen hålls ett
samtal där eleverna får berätta vilken händelse ur berättelsen de målat, samt berätta något mer om bilden eller
förklara varför de valde just den.
Resultatet visar att eleverna inte själva är medvetna om att de använder sig av bilderna i bilderboken när de läser.
När samtalsledaren frågar hur eleverna gör när de läser, svarar de hur själva ljudningen av bokstäverna går till.
Det är först när eleverna får frågan om vad de tycker om att ha bilder i böcker som de förklarar att bilderna kan
underlätta förståelsen av svåra ord. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Bilder | sv |
dc.subject | bilderbok | sv |
dc.subject | inre bilder | sv |
dc.subject | läsförståelse | sv |
dc.subject | bok | sv |
dc.title | Bilder i elevers ögon och tankar: en uppsats om elevers användande av bilder för att få en ökad läsförståelse. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |