dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vi har, av tidigare erfarenheter, upptäckt en frånvaro av praktiskt, lustfyllt lärande där
eleverna tillåts vara delaktiga. Då våra egna intressen är präglade av och starkt kopplade till
aktiviteter där människan, som skapande varelse, tillåts vara aktiv med nyfikenheten som
drivkraft har vi valt att undersöka dockteaterns möjligheter att stimulera till ett sådant
lärandesätt. För att undersöka aktuellt ämne har vi valt att genomföra litteraturstudier. Flera
av de böcker vi använder oss av är från 1980 – och 1990-talet. Vi har sökt efter mer dagsfärsk
forskning och fann Mirella Forsberg Ahlcronas (009) doktorsavhandling som berör
dockteaterns användningsområde i förskolan. I vår undersökning av dockteatern som
pedagogiskt verktyg fann vi områden i undervisningen där dockan, som pedagogiskt verktyg,
kunde stimulera till kommunikation och deltagande som präglas av lust och lek där fantasi
och kreativitet ges utrymme. Vårt undersökningsresultat går i linje med LPO-94 som pekar på
vikten av ett lustfyllt lärande där elevernas delaktighet ses som en tillgång i klassrummet.
Dockteater och användandet av handdockor kan, i rätt användning, vara ett hjälpfullt redskap
för att nå läroplanens strävansmål och att entusiasmera eleverna. | sv |