Visa enkel post

dc.date.accessioned2010-10-04T07:35:00Z
dc.date.available2010-10-04T07:35:00Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23689
dc.description.abstractSammanfattning: Vi har, av tidigare erfarenheter, upptäckt en frånvaro av praktiskt, lustfyllt lärande där eleverna tillåts vara delaktiga. Då våra egna intressen är präglade av och starkt kopplade till aktiviteter där människan, som skapande varelse, tillåts vara aktiv med nyfikenheten som drivkraft har vi valt att undersöka dockteaterns möjligheter att stimulera till ett sådant lärandesätt. För att undersöka aktuellt ämne har vi valt att genomföra litteraturstudier. Flera av de böcker vi använder oss av är från 1980 – och 1990-talet. Vi har sökt efter mer dagsfärsk forskning och fann Mirella Forsberg Ahlcronas (009) doktorsavhandling som berör dockteaterns användningsområde i förskolan. I vår undersökning av dockteatern som pedagogiskt verktyg fann vi områden i undervisningen där dockan, som pedagogiskt verktyg, kunde stimulera till kommunikation och deltagande som präglas av lust och lek där fantasi och kreativitet ges utrymme. Vårt undersökningsresultat går i linje med LPO-94 som pekar på vikten av ett lustfyllt lärande där elevernas delaktighet ses som en tillgång i klassrummet. Dockteater och användandet av handdockor kan, i rätt användning, vara ett hjälpfullt redskap för att nå läroplanens strävansmål och att entusiasmera eleverna.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectdockteatersv
dc.subjectkreativitetsv
dc.subjectfantasisv
dc.subjectdemokratisv
dc.subjectlustfsv
dc.titleDockteater som pedagogiskt verktygsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post