dc.contributor.author | Samuelsson, Tanja | sv |
dc.contributor.author | Dahlander, Anna | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:35:03Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:35:03Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23691 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Mot bakgrund av den pågående samhällsdebatten om neuropsykiatriska diagnosers vara eller
inte vara, liksom vårt brinnande intresse för specialpedagogik, har vi valt att fördjupa oss i hur
denna problematik tar sig uttryck i grundskolans värld, som ju skall vara en arena för lärande
och likvärdighet. Syftet med vår studie var att undersöka några pedagogers uppfattningar om
neuropsykiatriska diagnoser och om dessa påverkar det pedagogiska arbetet i skolan. De
frågeställningar som ligger till grund för vår studie är följande: Innebär diagnosen något för
det pedagogiska arbetet och i så fall vad? Kan pedagogerna se några för – och nackdelar i att
elever diagnosticeras? Den metod som vi använt oss av i vår undersökning bestod av en
kvalitativ studie med samtalsintervjuer. Undersökningen är genomförd på två grundskolor i
Västra Götaland och i två olika kommuner där vi valde ut åtta pedagoger att medverka i
undersökningen. Utifrån de resultat som arbetats fram under studiens gång framkom att
diagnosen i sig inte är av betydelse för det pedagogiska arbetet utan det är den problematik
som diagnosen ger uttryck för och de konsekvenser den får för eleven som är i fokus.
Diagnosen öppnar också upp för resurser, ökad kunskap och förståelse hos pedagogerna,
vilket underlättar anpassningen av den pedagogiska verksamheten samt deras förhållningssätt
gentemot eleven med neuropsykiatrisk diagnos. Det framkom också att diagnosen kunde
innebära nackdelar för eleven i form av utanförskap, negativt identitetsskapande och
stagnering i kunskapsutvecklingen. Uppsatsen belyser också intentionen ”En skola för alla”
och för vems skull en neuropsykiatrisk diagnos egentligen behövs. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Specialpedagogik | sv |
dc.subject | neuropsykiatriska diagnoser | sv |
dc.subject | gru | sv |
dc.title | Neuropsykiatriska diagnoser i skolan - för vems skull? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |