Skönlitteratur som ett läromedel vid läs- och skrivutveckling i de yngre åldrarna
Abstract
Syfte Vårt syfte är att undersöka hur skönlitteraturen som ett läromedel i
undervisningen påverkar elevernas läs- och skrivutveckling samt att få en
djupare förståelse för hur lärarna arbetar med skönlitteratur i sin
undervisning.
Frågeställningar För att uppnå syftet har vi arbetat utifrån följande frågeställningar:
- I vilken utsträckning används skönlitteratur i undervisningen?
- Hur används skönlitteratur som ett läromedel i undervisningen?
- Främjas elevernas språkutveckling av att skönlitteratur används
som läromedel? Om så, på vilket sätt?
Metod Vi har genomfört kvalitativa fältstudier på två skolor i Göteborg. Våra
undersökningar består av intervjuer och deltagande observationer. Vi har
även studerat relevant litteratur när det gäller arbetet med skönlitteratur
som ett läromedel.
Resultat De intervjuade lärarna anser att arbetet med skönlitteratur är väldigt
givande för elevernas språkutveckling, särskilt när man arbetar med
elevgrupper som befinner sig på olika kunskapsnivåer. Detta arbetssätt
ger stora möjligheter att följa elevernas individuella utveckling.
Slutsats De slutsatser vi kan dra av vår undersökning kan vi inte generalisera, men
vi anser trots det att skönlitterära texter har stor betydelse för elevernas
språkutveckling på många olika sätt. De metoder där man använder sig av
skönlitteratur är väldigt lärorika genom att de erbjuder elever olika
upplevelsevärldar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Obrebska, Jadwiga
Remmo, Sausan
Keywords
0
Language
sv