Visa enkel post

dc.contributor.authorKruse, Malinsv
dc.contributor.authorSandén, Ingemarsv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:35:16Z
dc.date.available2010-10-04T07:35:16Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23703
dc.description.abstractSammanfattning Denna studie fokuserar på hur fem idrottslärare tolkar styrdokumenten gällande dansens plats i undervisningen, och hur deras egen dansundervisning, i form av upplägg och genomförande, ser ut. Personliga intervjuer med idrottslärarna har genomförts, vilka alla jobbar i en och samma kommun. Intervjuerna har transkriberats och i analysen har vår utgångspunkt varit ett hermeneutiskt synsätt. Ett krav med urvalet av respondenter var att de skulle ha tagit lärarexamen. I den teoretiska delen behandlas bland annat ramfaktateorin och Goodlads läroplansteori. Utifrån respondenternas svar har vi dragit paralleller till dessa. Resultatet visar att några av idrottslärarna har klara kunskapsluckor gällande innehållet i styrdokumenten. Idrottslärarna anser att både läroplan och kursplan lämnar stort utrymme för personliga tolkningar. Det är också tydligt att respondenterna tolkar vad som står i styrdokumenten på olika sätt. Resultaten visar även att det inte enbart är lärarens personliga inställning till dans som är av avgörande betydelse i fråga om idrottslärarens upplägg och genomförande av dansundervisningen. Det är snarare en rad olika faktorer som påverkar.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleDans i idrottsundervisningen - en studie om idrottslärares personliga engagemang och tolkning av styrdokumentensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post