dc.contributor.author | Kruse, Malin | sv |
dc.contributor.author | Sandén, Ingemar | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:35:16Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:35:16Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23703 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Denna studie fokuserar på hur fem idrottslärare tolkar styrdokumenten gällande dansens plats i undervisningen,
och hur deras egen dansundervisning, i form av upplägg och genomförande, ser ut. Personliga intervjuer med
idrottslärarna har genomförts, vilka alla jobbar i en och samma kommun. Intervjuerna har transkriberats och i
analysen har vår utgångspunkt varit ett hermeneutiskt synsätt. Ett krav med urvalet av respondenter var att de
skulle ha tagit lärarexamen.
I den teoretiska delen behandlas bland annat ramfaktateorin och Goodlads läroplansteori. Utifrån
respondenternas svar har vi dragit paralleller till dessa.
Resultatet visar att några av idrottslärarna har klara kunskapsluckor gällande innehållet i styrdokumenten.
Idrottslärarna anser att både läroplan och kursplan lämnar stort utrymme för personliga tolkningar. Det är också
tydligt att respondenterna tolkar vad som står i styrdokumenten på olika sätt. Resultaten visar även att det inte
enbart är lärarens personliga inställning till dans som är av avgörande betydelse i fråga om idrottslärarens
upplägg och genomförande av dansundervisningen. Det är snarare en rad olika faktorer som påverkar. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Dans i idrottsundervisningen - en studie om idrottslärares personliga engagemang och tolkning av styrdokumenten | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |