• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Grundläggande värden? Om demokratibegreppet i Lpo94

Abstract
Sammanfattning: Denna uppsats undersöker Lpo94: läroplan för den obligatoriska skolan:s demokratibegrepp utifrån en ideologikritisk analys. Frågor som ställts har varit: vilka värden kopplar Lpo94 till demokrati? Vad vill Lpo94 åstadkomma med skolan? Vad verkar vara konstitutivt för en god demokratisk elev? För att svara på dessa frågor har vi använt en ideologikritisk analys efter Textens mening och makt. Undersökningen är indelad i tre faser: först en undersökning av textens manifesta yta i form av en kvalitativ, argumenterande textanalys med fokus på vilka begrepp som binds till demokratibegreppet. Efter det en textanalys som fokuserar på textens latenta, underliggande budskap. Ambitionen i del två har varit att ta reda på vad texten vill åstadkomma i skolan. Vilken sorts demokrater vill man utbilda? Dessa två delar lutar sig i mångt och mycket på William E. Connollys analys av vad han kallar ”essentially contested concepts”. Del tre av undersökningen har sedan satt in resultaten av de två tidigare delarna i ett större perspektiv, och lånar tankegångar från Chantal Mouffes Om det politiska. Resultatet av undersökningen är att det demokratibegrepp som Lpo94 rör sig med går utanför det demokratibegrepp som finns i skollagen och regeringsformen, båda dokument som Lpo94 säger sig baseras på och, stödjer sig på. Demokratibegreppet i Lpo94 är internaliserat och informellt, och handlar i väsentliga avseenden om känslor, inställningar och empati. De formella aspekterna av ett demokratibegrepp, som nedskrivna fri- och rättigheter är tydligt frånvarande. Detta i sin tur stämmer väl överens med en större trend i Nordamerika och Västeuropa efter Sovjetunionens fall. Demokrati har i flera andra avseenden förlorat sin konfliktaspekt och förvandlats till ett konsensusprojekt. Dessa resultat är värdefulla för lärare, dels för att kunna identifiera vad som faktiskt förväntas av dem utifrån Lpo94, och för de som vill utmana den, enligt oss, rådande definitionen av vad det demokratiska projektet handlar om.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23711
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23711_1.pdf (150.7Kb)
Date
2010
Keywords
Lpo94
läroplan
ideologikritik
socialisering
de
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV