Show simple item record

dc.contributor.authorFridman, Evasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:35:26Z
dc.date.available2010-10-04T07:35:26Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23712
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka interaktioner mellan elever i hem- och konsumentkunskap utifrån ett genusperspektiv. Utgångspunkten är perspektivet jämställdhet i kursplanen för hem- och konsument- kunskap. Problemfrågor: Hur ser interaktionen ut mellan elever i hem- och konsumentkunskap? Skiljer den sig åt beroende på socioekonomiska förutsättningar? Om ja, i så fall hur? Studien bygger på observationer på två högstadieskolor som har olika socioekonomiska förutsättningar. Löpande protokoll har använts och fyra lektioner har observerats på respektive skola. Jämställdhet finns inskrivet i kursplanen för hem- och konsumentkunskap och är också ett av de fyra perspektiv som skall genomsyra all undervisning. Ett exempel på en definition av jämställdhet innebär att kvinnor och män ska ha samma skyldigheter, möjligheter och rättigheter inom livets alla områden (SCB 008:5). Resultatet i denna uppsats visar att det finns ett könsrollmönster i hem- och konsumentkunskap som stämmer överens med den forskning som finns inom området. Exempel på detta är att pojkarna inte tar lika mycket ansvar, är mer lekfulla och barnsliga och bryter mot de regler som gäller i större utsträckning än flickorna. De dominerar också flickorna genom korthuggna uppmaningar och att även nonchalera deras tilltal. Flickorna leder arbetet framåt, är behjälpliga pojkarna och gör som de blir tillsagda. Skillnader mellan skolorna kan också urskiljas. Eleverna som går i skolan som ligger i ett socioekonomiskt område med hög status är mer verbala och där framkommer att pojkarna inte hävdar sin manlighet lika utstude- rat som vissa pojkar gör i skolan som ligger i ett socioekonomiskt område med låg status. Likheterna ligger i att på båda skolorna pågår dominanshandlingar av pojkarna som flickorna inte protesterar emot. Detta innebär stora krav på lärare att bemöta sina elever jämställt men också undervisningsaspekten där eleverna ska lära sig betydelsen av jämställdhet och hur den påverkar relationer mellan människor och verksamheterna i ett hushåll.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHem- och konsumentkunskapsv
dc.subjectinteraktionersv
dc.subjectgenussv
dc.subjectjsv
dc.title”Var en man!” Interaktioner mellan elever i hem- och konsumentkunskapsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record