dc.contributor.author | Fridman, Eva | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:35:26Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:35:26Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23712 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med uppsatsen är att undersöka interaktioner mellan elever i hem- och konsumentkunskap utifrån
ett genusperspektiv. Utgångspunkten är perspektivet jämställdhet i kursplanen för hem- och konsument-
kunskap.
Problemfrågor:
Hur ser interaktionen ut mellan elever i hem- och konsumentkunskap?
Skiljer den sig åt beroende på socioekonomiska förutsättningar? Om ja, i så fall hur?
Studien bygger på observationer på två högstadieskolor som har olika socioekonomiska förutsättningar.
Löpande protokoll har använts och fyra lektioner har observerats på respektive skola. Jämställdhet finns
inskrivet i kursplanen för hem- och konsumentkunskap och är också ett av de fyra perspektiv som skall
genomsyra all undervisning. Ett exempel på en definition av jämställdhet innebär att kvinnor och män
ska ha samma skyldigheter, möjligheter och rättigheter inom livets alla områden (SCB 008:5). Resultatet
i denna uppsats visar att det finns ett könsrollmönster i hem- och konsumentkunskap som stämmer
överens med den forskning som finns inom området. Exempel på detta är att pojkarna inte tar lika
mycket ansvar, är mer lekfulla och barnsliga och bryter mot de regler som gäller i större utsträckning än
flickorna. De dominerar också flickorna genom korthuggna uppmaningar och att även nonchalera deras
tilltal. Flickorna leder arbetet framåt, är behjälpliga pojkarna och gör som de blir tillsagda. Skillnader
mellan skolorna kan också urskiljas. Eleverna som går i skolan som ligger i ett socioekonomiskt område
med hög status är mer verbala och där framkommer att pojkarna inte hävdar sin manlighet lika utstude-
rat som vissa pojkar gör i skolan som ligger i ett socioekonomiskt område med låg status. Likheterna
ligger i att på båda skolorna pågår dominanshandlingar av pojkarna som flickorna inte protesterar emot.
Detta innebär stora krav på lärare att bemöta sina elever jämställt men också undervisningsaspekten där
eleverna ska lära sig betydelsen av jämställdhet och hur den påverkar relationer mellan människor och
verksamheterna i ett hushåll. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.subject | interaktioner | sv |
dc.subject | genus | sv |
dc.subject | j | sv |
dc.title | ”Var en man!” Interaktioner mellan elever i hem- och konsumentkunskap | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |