• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad men inte hur Musikerstudenters syn på huvudinstrumentlärarens betydelse för det egna övandet

Abstract
Syftet med detta arbete är att öka kunskapen inom det eftersatta området musikerstudenters syn på lärarens roll i förhållandet till studentens övning. Hur läraren kan hjälpa eleven till ett mer effektivt övande och hur synen på övning påverkas av den högre musikutbildningens institutionskultur. Huvudfrågan var: Hur ser musikerstudenterna vid HSM på huvudinstrumentslärarens roll i förhållande till studenternas egen övning? Vi valde en kvalitativ undersökning med semistrukturerad intervju där vi intervjuade sex stycken musikerstudenter vid HSM. Samtliga studenter gick en kandidatutbildning, två gick världsmusikinriktningen, två gick improvisationsutbildningen med afro-amerikansk inriktning, en gick klassisk inriktning och en av studenterna gick kyrkomusikerutbildningen. Vi hade för avsikt att med hjälp av denna uppsats fördjupa vår förståelse för individuella inlärningsprocesser och på så vis bli bättre på att hjälpa elever att lära sig själva. När vi granskade och jämförde materialet kom vi fram till att det både finns likheter och olikheter kring elevernas syn på övning samt huvudinstrumentlärarens roll och undervisningsmetoder. Det finns olika slags student- lärarrelationer, men alla våra informanter trivs bra med sina huvudinstrumentslärare. Musikerstudenterna har olika syn på huvudinstrumentslärarens betydelse för den egna utvecklingen. Samtliga informanter får tips på vad de kan öva på av sina huvudinstrumentslärare. Hur de ska göra detta får de inte i lika stor utsträckning hjälp med. Vidare forskning inom ämnet för denna uppsats tror vi kan bidra till utveckling av mer effektiva och ändamålsenliga principer och praktiker vad gäller övningspedagogik inom högre musikutbildning. Förhoppningsvis kan vidare forskning uppmärksamma ett område som enligt oss behöver utvecklas och bana väg för framtagande av mer effektiva övningspedagogiska grepp och en högre individualisering av övningspedagogiken.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23714
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23714_1.pdf (348.3Kb)
Date
2010
Author
Risinger, Erika
Nilsson, Christian
Keywords
Övning
inlärningsstrategier
lärarens roll
musik
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV