Show simple item record

dc.contributor.authorForssmed, Ninni
dc.date.accessioned2010-11-12T10:37:07Z
dc.date.available2010-11-12T10:37:07Z
dc.date.issued2010-11-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23900
dc.description.abstractUppsatsen handlar om det tidiga 1900-talets syn på kvinnor och sexualitet. Utgångspunkten för undersökningen är Franz von Bayros portfölj av erotiska bilder Bilder aus dem Boudoir der Madame C.C. från 1912. Huvudsyftet med uppsatsen är att undersöka om och hur den tidens syn på kvinnor och sexualitet kan ses i dessa bilder. Detta är genomfört genom en deskriptiv analys av de trettio bilder som är med i denna samling och genom att sedan sätta teman från bilderna mot teorier och idéer från decennierna före och efter sekelskiftet 1900. Perspektivet är ett genusperspektiv och ett idehistoriskt perspektiv enligt Max Dvořák, där konsten är ett uttryck för idéer och därmed en produkt av sin tid. Slutsatsen är att många av de teorier om kvinnlighet och sexualitet som framfördes på tiden kring sekelskiftet 1900 går att se reflekterade till stor del i dessa bilder. Men även hur vissa teman visar på smaker och idéer som till viss del är annorlunda från teoretikernas idéer, om än bara som en fantasivärld.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectFranz von Bayrossv
dc.subjecteroticasv
dc.subjectgenusperspektivsv
dc.subjectkvinnobildsv
dc.subjectsexualitetsv
dc.subjecttidigt 1900-talsv
dc.titleFRANZ VON BAYROS FARLIGA FEMININER Undersökning av Bilder aus dem Boudoir der Madame C.Csv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Cultural Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record