dc.contributor.author | Forssmed, Ninni | |
dc.date.accessioned | 2010-11-12T10:37:07Z | |
dc.date.available | 2010-11-12T10:37:07Z | |
dc.date.issued | 2010-11-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23900 | |
dc.description.abstract | Uppsatsen handlar om det tidiga 1900-talets syn på kvinnor och sexualitet. Utgångspunkten för
undersökningen är Franz von Bayros portfölj av erotiska bilder Bilder aus dem Boudoir der
Madame C.C. från 1912. Huvudsyftet med uppsatsen är att undersöka om och hur den tidens syn på
kvinnor och sexualitet kan ses i dessa bilder. Detta är genomfört genom en deskriptiv analys av de
trettio bilder som är med i denna samling och genom att sedan sätta teman från bilderna mot teorier
och idéer från decennierna före och efter sekelskiftet 1900. Perspektivet är ett genusperspektiv och
ett idehistoriskt perspektiv enligt Max Dvořák, där konsten är ett uttryck för idéer och därmed en
produkt av sin tid. Slutsatsen är att många av de teorier om kvinnlighet och sexualitet som
framfördes på tiden kring sekelskiftet 1900 går att se reflekterade till stor del i dessa bilder. Men
även hur vissa teman visar på smaker och idéer som till viss del är annorlunda från teoretikernas
idéer, om än bara som en fantasivärld. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Franz von Bayros | sv |
dc.subject | erotica | sv |
dc.subject | genusperspektiv | sv |
dc.subject | kvinnobild | sv |
dc.subject | sexualitet | sv |
dc.subject | tidigt 1900-tal | sv |
dc.title | FRANZ VON BAYROS FARLIGA FEMININER Undersökning av Bilder aus dem Boudoir der Madame C.C | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Cultural Sciences | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper | swe |
dc.type.degree | Student essay | |