Show simple item record

dc.contributor.authorSmidefors, Hanna
dc.date.accessioned2006-02-09T14:29:26Z
dc.date.available2006-02-09T14:29:26Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/240
dc.description.abstractAbstract Titel: En undersökning om lärares och elevers uppfattningar om läsning i grundskolans tidigare år. - en intervjustudie med lärare och elever samt textanalys av läsmaterial som används i skolorna. Författare: Hanna Smidefors och Malin Janson Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Niklas Pramling Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Datum: HT 2005 Syfte: Syftet med våra undersökningar är att ta reda på elevers och lärares uppfattningar om läsning samt vilket materialet som används och om detta påverkar elevers läslust. Vi har utgått ifrån följande frågor: • Vilka uppfattningar har elever om läsning? • Hur väljer lärarna läromedel? • Hur arbetar lärarna med läromedlet? • Påverkar valet av material elevernas läslust? • Hur upplever eleverna läromedlet som används? • Vad använder lärarna för läromedel i sin undervisning med läsning? • Hur är de olika läromedlen som används uppbyggda? • Vilka skillnader och likheter finns i de olika läromedel som används? Metod: För att ta reda på detta har vi genomfört intervjuer med lärare och elever i de tidigare skolåren i två olika skolor. I intervjuerna har två klasser från varje skola medverkat samt respektive lärare för dessa. Vi har även gjort en textanalys där vi jämfört de olika materialen som används för läsning på respektive skola. Resultat: Vi har i vår undersökning fått reda på att det inte var alla lärarna som ingick i vår intervju som haft möjlighet att själva välja det material de använder sig utav i sin undervisning. Resultatet visar också att lärare arbetar på skilda sätt med läsning i fokus. Vi har även fått ta del av elevers olika uppfattningar om vad det gäller läsning både i skolan och i hemmet. Eleverna i undersökningen pekar på att det är viktigt att välja själva vad de ska läsa för typ av bok. Undersökningen visar också att många utav eleverna inte har förståelsen bakom varför man lär sig läsa, vilket syfte detta har. Det har också framkommit i vår studie att många föräldrar inte tar sig tid att läsa med eller för sina barn. I vår textanalys har vi sett att det finns helt skilda material som lärarna arbetar utifrån i sin undervisning. Vi har i de olika materialen sett fördelar samt nackdelar. Nyckelord: Läslust, material, grundskolans tidigare skolår, lärare och elevers uppfattningar.eng
dc.format.extent522180 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-034eng
dc.subjectläslusteng
dc.subjectmaterialeng
dc.subjectgrundskolans tidigare skolåreng
dc.subjectlärare och elevers uppfattningareng
dc.titleEn undersökning om lärares och elevers uppfattningar om läsning i grundskolans tidigare år. - En intervjustudie med lärare och elever samt textanalys av läsmaterial som används i skolorna.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record