dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka vad skolor och lärare kan göra för att höja sina elevers
motivation, samt att ge uppslag till mer forskning i ämnet.
I uppsatsen drar jag slutsatser om några motivationsteoriers praktiska tillämpning, samt intervjuar fyra
gymnasielärare i matematik angående möjligheter och problem med dessa tillämpningar.
Resultatet är att en mängd uppfattningar om de praktiska tillämpningarna kommer fram. Jag pekar på
några möjliga slutsatser: att elevernas motivation skulle öka av: att jobba i mindre elevgrupper, att ha till
personliga datorer, att arbeta med flera olika läromedel, samt att läraren samlar in elevernas arbete för att
kontinuerligt utvärdera dem. De uppslag till framtida forskning som jag arbetar fram är att undersöka på
vilka sätt man kan visa matematikens funktion i verkligheten, på vilka sätt man kan visa nyttan den kan
ha för eleverna, hur man kan använda fantasi i matematikundervisningen, hur stora förtjänsterna med att
samla in elevernas arbete för att utvärdera och ge feedback är, samt hur man kan komma runt det
motstånd som eventuellt finns hos eleverna att frångå det standardläromedel de ofta jobbar med. | sv |