De ska med på tåget
Abstract
Sammanfattning
Syftet med min studie är att redogöra för hur pedagoger och rektorer använder sig av begreppen delaktighet och
inflytande samt hur de arbetar för att åstadkomma detta. Med min studie vill jag belysa hur pedagoger och
rektorer kan tänka kring begreppen delaktighet och inflytande. Hur kan man arbeta för att öka detta för barnen i
undervisningen? Genom att intervjua rektorer och pedagoger på två skolor i en närliggande kommun till
Göteborg vill jag jämföra och se hur de tänker kring dessa frågor. Intervjuerna har spelats in och sammanställts i
en resultatdel. I resultaten har jag bl. a. kommit fram till synen på begreppen delaktighet och inflytande till stor
del handlar om att eleverna får vara med och välja samt påverka genom att bestämma. Det kan t.ex. handla om
att elever inom en viss ram får välja vad de vill arbeta. I min studie har jag även kommit fram till att barnen får
vara med och påverka det mesta i deras skolvardag som berör undervisning såsom miljön. Min tanke är att man
skall kunna ta tillvara på barns tankar och försöka implementera deras synsätt i undervisningen. Dock var det
endast rektorn på Fantasiskolan som höll med. och såg detta som ytterligare ett sätt att arbeta med att skapa
delaktighet och inflytande. Resultatets betydelse för läraryrket handlar om att det är bra att vara medveten om
hur du ser på barn. Hur gör jag i min undervisning och vad ligger till grund för det? Viktigt är här att få upp
synen på sig själv och sitt handlande för att kunna göra en förändring i ens arbete. En central del i mitt arbete blir
koppling mellan bra pedagogik, delaktighet samt barns rättigheter. För att skapa ett meningsfullt lärande är det
av stor vikt att tänka på vilken pedagogik du använder dig utav samt hur du genom den gör barn delaktiga och
medvetna om sina rättigheter.
Degree
Student essay