Show simple item record

dc.contributor.authorHugdahl, Annasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:22Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:22Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24196
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med mitt arbete har varit att diskutera och problematisera om effektivt jämställdhetsarbete handlar om att byta eller bryta stereotypa könsroller. Jag har utgått ifrån läroplaner och andra policydokument samt att jag tittar på genus ur barnboksperspektiv. För alla som arbetar inom förskola/skola är det en skyldighet att arbeta för jämställdhet mellan könen. Alla människor gör genus varje dag i möten och i relationer till andra människor. Genom intervjuer har jag undersökt hur genusmedvetenheten ser ut dels på biblioteket Grönkulla kommun, men även allmänt genom intervjuer med kommunens genuspedagog. Genus är komplext, men genom att vara medveten om detta faktum och därmed arbeta på att försöka bryta stereotypa könsroller, att visa barn att det finns alternativ, så har man kommit en bit på vägen mot jämställdhet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenussv
dc.subjectJämställdhetsv
dc.subjectGenusmedvetenhetsv
dc.subjectKilligtsv
dc.titleGenus ur ett samhällsperspektiv – en studie om barnlitteratur och att bryta eller byta könsrollersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record