• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Omdömen  från  första  klass  oroar” – ett antal lärares inställning till skriftliga omdömen

Abstract
Vi har valt följande frågeställningar 1.Vad har verksamma lärare för inställning till skriftliga omdömen? .Är skriftliga omdömen ett bra sätt att dokumentera lärande? Vi har genom en enkätundersökning fångat ett antal lärares inställning till skriftliga omdömen. Vi har ur ett historiskt, medialt och teoretiskt perspektiv analyserat kring dessa omdömen utifrån vår undersökning är ett bra sätt att dokumentera lärande. Resultatet av vår empiriska undersökning är litet då få respondenter deltog. Resultatet i sig hade inget statistiskt värde, vi valde dock att analysera resultatet som om det hade haft ett statistiskt värde. Skriftliga omdömen kommer bli en del av vår vardag som verksamma lärare. Vi ansåg därför det var viktigt att uppmärksamma vad ett antal lärare hade för inställning till användandet av skriftliga omdömen. Vi har genom vårt arbete uppmärksammat ett antal brister och tillgångar i tillämpandet av skriftliga omdömen. Vi kom fram till att skriftlig dokumentation av elevers utveckling inte är något nytt. Vi har även visat på att anledningarna till att vi har skriftliga omdömen speglas av anledningarna till att vi har betyg. Vi kom fram till att respondenterna som deltog i vår undersökning är positivt inställda till användandet av skriftliga omdömen. De tyckte att arbetet är viktigt och ser det som ett bra sätt att dokumentera lärande. Vi har även uppmärksammat att lärare efterfrågar tydligare riktlinjer till användandet av dessa omdömen. Vi har slutligen uppmärksammat att en del lärare efterfrågar ett gemensamt språk, som andra redan arbetat fram. Vi avslutar sammanfattningsvis med utbildningsminister Björklunds egen kommentar  till  den  kritik  som  skriftliga  omdömen  fått  ”Systemet  är  bra , men har brister då det är så pass nytt” (Dagens Nyheter /3-010).
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24198
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24198_1.pdf (652.4Kb)
Date
2010
Author
Ingvarsson, Emilia
Kvist, Martin
Keywords
Bedömning
skriftliga omdömen
betygsliknande omdö
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV