Visa enkel post

dc.contributor.authorDolge, Jonassv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:27Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:27Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24200
dc.description.abstractSyftet är att söka ta reda på om gymnasieskolans industriprogram håller en bra nivå eller om den behöver förbättras på något sätt. För att ta reda på om utbildningen behöver förbättras eller om den håller en bra nivå har jag följande frågeställning: Var tycker företagen att de före detta eleverna står kunskapsmässigt gentemot vad som krävs av dem på deras respektive arbetsplatser? Har den utbildning de fått haft rätt nivå? Har utbildningen prioriterat rätt moment? Känner företagen att de har möjlighet att påverka gymnasieskolans utbildning? Hur tycker lärarna att utbildningen är? Vad gör lärarna för att eleverna ska bli anställningsbara? Jag har valt att använda mig av halv-strukturerade intervjuer som jag genomfört med hjälp av en frågeguide. Mina respondenter på företagen har jag sökt efter kriteriet att de ska ha anställt någon från gymnasiets industri program under de senaste två åren. Beträffande mina intervjuer med lärare, har jag valt lärare ifrån kommunala gymnasieskolor. Detta för att andra gymnasieskolor inte arbetar på samma sätt, utan riktar sin utbildning mot egenproduktion. Jag har kommit fram till att dagens utbildning har flera brister. Företagen hade mycket positivt att säga om utbildningen och de individer som de anställt. Det fanns också negativa synpunkter. Lärarna och företagen hade kritik på flera punkter som kan förbättras. Bland annat kunde kontakten mellan företagen och skolan bli bättre. Företagen tyckte att eleverna saknade produktionstänket och kunde bli bättre på materiallära. Både lärarna och företagen tyckte att eleverna behöver mer tid i verkstaden vid maskinerna. Företagen tyckte ändå att eleverna var anställningsbara, och kriterierna för att en före detta elev skulle kunna anställas överensstämde hur lärarna trodde att elev skulle vara. Om en elev var intressered, social och kunde grunderna, då är eleven anställningsbar. Ändå tycker jag personligen att vi borde ställa högre krav på utbildningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectAnställningsbarhetsv
dc.subjectindustriprogrammetsv
dc.titleAnställningsbarhet hos elever i gymnasiets industriprogram en intervjuundersökning med företag och läraresv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post