Visa enkel post

dc.contributor.authorAxelsson, Christelsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:31Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:31Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24203
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med mitt examensarbete var att belysa vilken betydelse pedagogens förhållningssätt har i mötet med barn i koncentrationssvårigheter. Pedagogers förväntningar på barns förmåga att koncentrera sig kanske inte alltid stämmer med barns förutsättningar. I mitt arbete ville jag studera de kommunikativa strategier som pedagoger använder sig av för att få barn att fokusera på det som är förväntat. Mina frågeställningar var; Hur påverkar pedagogens förhållningssätt barn i koncentrationssvårigheter och dess förväntade koncentrationsförmåga? och Hur speglas förhållningssättet i interaktionen mellan pedagog och barn? Jag valde att använda mig av videoinspelning för att fånga situationer där pedagoger förväntar sig att barn ska koncentrera sig på gemensamt fokus. I dessa situationer tittade jag på de kommunikativa strategier pedagoger använder sig av för att barn ska återfå koncentrationen. Strategierna analyserade jag sedan och kunde urskilja olika kategorier av förhållningssätt utifrån hur pedagogen agerade. Dessa visade i varierande grad förståelse för barnet, förmåga att hjälpa barnet och medvetenhet om pedagogens roll i situationen. De lämnade också barnet med olika grad av stärkt självkänsla vilket kan vara intressant att uppmärksamma, då detta är ett av våra uppdrag som pedagoger i förskolan. De strategier som kan tolkas ger det bästa stödet för barn i koncentrationssvårigheter är de strategier som med både fysisk och verbal kommunikation försöker rikta barnets uppmärksamhet på aktuellt fokus. Pedagogens förhållningssätt där vilja att hjälpa och förstå barnet är centralt ser ut att vara en grundläggande förutsättning för att barnet ska få den bästa hjälp.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörhållningssättsv
dc.subjectkommunikativa strategiersv
dc.subjectkoncensv
dc.titleFörhållningssätt och kommunikativa strategier i mötet med barn i koncentrationssvårighetersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post