dc.contributor.author | Haraldsson, Karin | sv |
dc.contributor.author | Kakhi, Ibtisam | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:50:32Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:50:32Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24204 | |
dc.description.abstract | Abstract
Syftet med vår uppsats var att undersöka vilka arbetssätt och strategier pedagoger använder i
läs- och skrivinlärning i arbetet med barn i förskoleklass. Vi utgick ifrån våra frågeställningar:
Vilka arbetsmetoder använder pedagogerna för att stimulera barns läs- och skrivinlärning?
Varför arbetar pedagogerna på detta sätt? Hur påverkas barnen av lärandemiljön? För att få
svar på våra frågeställningar, använde vi oss av kvalitativa intervjuer. Vi intervjuade fyra
pedagoger i olika förskoleklasser. I arbetet med läs- och skrivinlärning, varierade
pedagogerna mellan olika arbetssätt. De tyckte att det var viktigt att använda olika metoder
eftersom barnen utvecklas på olika sätt. En del pedagoger lägger stor vikt vid språkträning
genom användning av datorn, därför att de anser att den kan lära barnen att lära sig läsa och
skriva på ett effektivare sätt. Andra pedagoger anser att språklekar är det mest betydelsefulla
för att väcka barns intresse för läsning och skrivning. För att barnen ska kunna utvecklas i
läsning och skrivning menar också pedagogerna att det också är viktigt att befinna sig i en
stimulerande lärande miljö. Det är också viktigt för barnens fortsatta liv och utveckling att de
får goda grunder i läsning och skrivning. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | arbetssätt | sv |
dc.subject | läs- och skrivinlärning | sv |
dc.subject | förskoleklass | sv |
dc.title | Yngre elevers möten med läs- och skriftspråket i förskoleklass | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |