Show simple item record

dc.contributor.authorHaraldsson, Karinsv
dc.contributor.authorKakhi, Ibtisamsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:32Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:32Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24204
dc.description.abstractAbstract Syftet med vår uppsats var att undersöka vilka arbetssätt och strategier pedagoger använder i läs- och skrivinlärning i arbetet med barn i förskoleklass. Vi utgick ifrån våra frågeställningar: Vilka arbetsmetoder använder pedagogerna för att stimulera barns läs- och skrivinlärning? Varför arbetar pedagogerna på detta sätt? Hur påverkas barnen av lärandemiljön? För att få svar på våra frågeställningar, använde vi oss av kvalitativa intervjuer. Vi intervjuade fyra pedagoger i olika förskoleklasser. I arbetet med läs- och skrivinlärning, varierade pedagogerna mellan olika arbetssätt. De tyckte att det var viktigt att använda olika metoder eftersom barnen utvecklas på olika sätt. En del pedagoger lägger stor vikt vid språkträning genom användning av datorn, därför att de anser att den kan lära barnen att lära sig läsa och skriva på ett effektivare sätt. Andra pedagoger anser att språklekar är det mest betydelsefulla för att väcka barns intresse för läsning och skrivning. För att barnen ska kunna utvecklas i läsning och skrivning menar också pedagogerna att det också är viktigt att befinna sig i en stimulerande lärande miljö. Det är också viktigt för barnens fortsatta liv och utveckling att de får goda grunder i läsning och skrivning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectarbetssättsv
dc.subjectläs- och skrivinlärningsv
dc.subjectförskoleklasssv
dc.titleYngre elevers möten med läs- och skriftspråket i förskoleklasssv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record