dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte
Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagogerna inom förskolan ser på leken och vad leken har för
betydelse för barnens utveckling inom förskolan.
Metod
Vi har valt att använda oss av intervjuer och observationer, för att vi anser att dessa är kvalitativa metoder som
passar för att undersöka hur pedagoger använder sig av leken inom förskolan. Intervjufrågorna ställdes både till
förskollärare och till barnskötare inom förskolan.
Resultat
I vårt resultat framgick det att pedagogerna på förskolorna ansåg att leken var viktig och menade att man bör
arbeta utifrån leken då de anser att den är en viktig del i barns utveckling. De menade att leken bör ses som en
central och viktig del och man bör ge barnen utrymme till att leka, samt att uppmuntra barnen till det. Synen på
leken var liknande för samtliga intervjuade pedagoger, och de menade att leken ger barnen tillfällen att öva sig
på det sociala samspelet, språket, motorik med mera. Leken ansågs, enligt pedagogerna, vara grunden till barns
utveckling av fantasi och kreativitet.
Relevans för läraryrket
Som pedagog i förskolan är det viktigt att man är medveten om hur man använder sig av leken, och att man
arbetar på ett sådant sätt som främjar barnens utveckling genom leken. Studien visar att de pedagoger som ingick
i undersökningen hade en god framförhållning till leken. Genom att arbeta med leken som utgångspunkt
stimulerar man barns kreativa förmåga, och de får utrymme att bearbeta sina upplevelser. Denna möjlighet ger
barnen en större chans att förstå sin omvärld. Genom att uppmuntra barnen till att bearbeta sina tidigare
upplevelser ger man dem en möjlighet att erövra ny kompetens utifrån sina egna förutsättningar.
Anders Nilsson, Diana Grumic
Lekens betydelse som pedagogiskt redskap | sv |