• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det ligger i generna” - en studie om hur genus konstrueras samt hur genus kan ta form i förskolan

Abstract
Sammanfattning: Huvudsyftet med denna uppsats var att undersöka ett antal pedagogers inställning till genus samt hur de arbetar med genus och en eventuell genuspedagogik i den vardagliga verksamheten. Under uppsatsen har jag dessutom fördjupat mig i utvald litteratur och forskning kring genusbegreppet och hur jämställdhet och ett arbete kring detta kan ta form i förskola och skola. En del i mitt syfte är att försöka visa på likheter och skillnader mellan pedagogernas utsagor och vad litteraturen säger. Mina frågeställningar under arbetet har varit: Hur ser genuspedagogiken ut på de olika avdelningarna? Hur anser pedagogerna att genus konstrueras? Hur förhåller sig deras syn till tidigare forskning och teorier? Resultatet av de intervjuer som ligger till grund för resultatdelen visar att ingen av de två berörda avdelningarna arbetar med konkreta särskilda genusaktiviteter utan försöker att integrera ett jämställt synsätt i vardagen. Samtliga informanter upplever att det genusarbete som ska komma igång på förskolan går lite segt på grund av ointresse och ingen riktig gnista hos någon inblandad. Efter att ha tagit del av litteratur och forskning är det min slutsats att en inom arbetslaget gemensam, bred kunskapsgrund kring ämnet genus och hur omedvetna handlingar kan upprätthålla icke jämställda maktstrukturer är viktiga delar för att ett arbete ska kunna startas upp, drivas och utvecklas. Jag upplever att risken för att fastna i en bild där samtliga inom verksamheten tror att densamma är jämställd är överhängande. Det är därför av största vikt att varje avdelning har en tydlig plan för hur kränkningar och andra orsaker till bristande jämställdhet kan motverkas och att dessa tydligt följs upp och utvärderas.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24206
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24206_1.pdf (437.7Kb)
Date
2010
Author
Nilsson, Richard
Keywords
Genus
medvetenhet
jämställdhet
kön
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV