Visa enkel post

dc.contributor.authorAminizadehfard, Leilasv
dc.contributor.authorTural, Zeynedsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:39Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:39Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24209
dc.description.abstractBakgrund Vår tanke är att skriva om "I Ur och Skurverksamheter som använder utomhuspedagogiken som pedagogisk metod" - beskriva olika tillvägagångssätt och vilka hinder och möjligheter som kan finnas. Vi utgår från tidigare forskning, litteratur och egna undersökningar i verksamheter som är inriktade på utomhusaktivitet. Syfte Syftet med arbetet är att undersöka de möjligheter respektive hinder som finns i samband med I Ur och Skurverksamheter som har utomhuspedagogik som en pedagogisk metod. Samtidigt vill vi med det här arbetet belysa för alla berörda parter om att naturen är öppen och tillgänglig och har särskilda möjligheter. Vi vill visa de naturliga tillgångar med en lång kulturell historia som under alla tider funnits tillhands för oss pedagoger för att kunna utföra vårt arbete på ett bättre och effektivare sätt. Tonvikten i arbetet läggs huvudsakligen på metodens möjligheter och hinder. Metod och material Forskningsläget knyts till undersökningarnas frågeställningar samt därmed även till fråga och svar på enkäter och utifrån observationer. Metoden som vi har använt består av tre olika enkätundersökningar med olika frågor. Två av enkätundersökningarna genomfördes i en I Ur och Skurverksamhet medan den tredje genomfördes i en kommunal verksamhet utan någon utomhuspedagogisk profil i sin undervissningsmetod. Observationer utfördes inom båda verksamheterna. Resultat Resultaten är inte omedelbart generaliserbara för något mera än de verksamheter som undersökts. Vår undersökning visar på att utomhusvistelsen ökar barnens lärandeförmåga och tränar upp och utvecklar barns motoriska avancemang samt påverkar barnen att använda alla sina sinnen vilket gagnar deras lärande. Tidigare forskning samt enkäter och observationer överensstämmer i stort på nästan alla punkter, men vår källforskning ger inte svar på frågor, till exempel gällande språkutveckling och kultur. Utifrån resultatet kunde vi dra slutsatsen att det fanns företrädesvis fler möjligheter än hinder gällande utomhusvistelser än inomhusvistelser. Betydelse för läraryrket Det här arbetet hjälpte oss komma närmare naturen och lära oss massor av kunskap om utomhuspedagogik inte bara teoretiskt utan även i praktiken, vilket vi kommer att ha nytta av i vår framtida yrkesroll som lärare. Vi hoppas att resultatet från detta arbete skall gagna både oss som pedagoger och barnens lärare.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtomhuspedagogiksv
dc.subjectI Ur och Skurverksamhetsv
dc.subjectmöjlighsv
dc.titleUtomhuspedagogik, ”Allt man gör inne kan man även göra ute för att förstå mera”. English title: Outdoor education “Everything you can do indoors you can do outdoors to understand more”. Författarna: Leila Aminizadehfard och Zeynep Turalsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post