”Det finns ingen given väg till hållbar utveckling. Det är själva resan som är målet”- En kvalitativ litteraturstudie av ett sponsrat och ett icke sponsrat läromedel inom hållbar utveckling. (*Björneloo 2008:49). Citatet syftar till att läromedel är en de
Abstract
Bakgrund: 1991 togs den dåvarande statliga läromedelsgranskningen bort för att den fria marknaden även skulle
släppas in i skolan. Därmed kunde vem som helst oavsett kompetens skriva ett läromedel utan att det granskades
varken innehållsmässigt eller didaktiskt. 009 gav Svenskt Näringsliv ut ett läromedel för hållbar utveckling som de
kallar Miljö – så funkar det som har skapat stor debatt i Sverige. Vi fann det därför intressant att jämföra detta
sponsrade läromedel med ett icke sponsrat läromedel inom hållbar utveckling. Det läromedel som inte är sponsrat
kallas Miljösmartserien.
Syfte: Att granska ett sponsrat och ett icke sponsrat läromedel, för att jämföra dess kvalitet utifrån ett
innehållsmässigt och didaktiskt perspektiv. Våra frågeställningar i uppsatsen är;
• Vilken miljödidaktisk undervisningstradition bygger läromedlen på?
• Har de två olika läromedlen som vi granskar samma kvalitet inom innehållsmässiga samt didaktiska
perspektiv?
Metod: För att kunna jämföra dessa två läromedel har vi utarbetat en djupgranskningsmodell med frågor som berör
det innehållsmässiga och didaktiska perspektivet. Dessa frågor användes vid djupgranskning av respektive
läromedel. Efter djupgranskningen jämfördes resultaten.
Resultat: Resultaten av vår djupgranskning visade att läromedlen skiljer sig åt både innehållsmässigt och didaktiskt.
Vår närgranskning visade att ett av läromedlen gör aktiva val för eleven medan det andra läromedlet låter eleven
själv ta ställning utifrån olika för- och nackdelar som presenteras till varje alternativ inom hållbar utveckling.
Relevans för läraryrket: Läromedel har många gånger en central del i undervisningen. Det är därför viktigt att läraren
väljer läromedel med omsorg för att tillgodose de mål som finns i styrdokumenten. Detta är en ytterst komplex
uppgift och det krävs därför att läraren har rätt redskap och bred ämneskunskap för att kunna avgöra vilka läromedel
som tillgodoser styrdokumentens riktlinjer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Brovik, Anna
Törneland, Malin
Keywords
Läromedel
hållbar utveckling
sponsrade läromedel
Language
sv