Visa enkel post

dc.contributor.authorMeldin, Annsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:46Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:46Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24215
dc.description.abstractUppsatsen bygger på ostrukturerade kvalitativa samtalsintervjuer av respondentkaraktär med åtta elever som går i åroch år 3. Jag gör också observationer vid fyra utvecklingssamtal samt ett samtal med läraren i år . Då de individuella utvecklingsplanerna är till för eleverna tycker jag det är viktig att som lärare veta elevernas åsikter kring ämnet IUP. Jag anser också att det är i de tidigare skolåren som man bör lägga en bra grund för att eleverna skall förstå sin egen lärprocess och därigenom öka motivationen till det egna lärandet. Resultatet visar en skillnad gällande vad eleverna i de två årskurserna tycker och kan om sina egna individuella utvecklingsplaner. En skillnad är att de elever som går i årinte har någon uppfattning om att det skall finnas individuella mål i den egna utvecklingsplanen. Eleverna i år 3 är fult medvetna om sina mål och är själva med och bestämmer vilka mål de skall ha i sin egen IUP. Det ser ut som om ålderskillnaden (mognaden) faktiskt kan spela en roll för elevernas förståelse av syftet med IUP. Lärarens engagemang när det gäller att sätta upp målen i elevernas individuella utvecklingsplaner kan också ha betydelse för de skillnader jag sett. IIsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIUPsv
dc.subjectindividuella utvecklingsplanersv
dc.subjectmålsv
dc.subjectelevperssv
dc.titleIndividuella utvecklingsplaner ur ett elevperspektiv – En kvalitativ studie med elever i grundskolans tidigare år om deras tankar och åsikter kring IUP.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post