dc.contributor.author | Meldin, Ann | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:50:46Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:50:46Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24215 | |
dc.description.abstract | Uppsatsen bygger på ostrukturerade kvalitativa samtalsintervjuer av respondentkaraktär med åtta elever som går
i åroch år 3. Jag gör också observationer vid fyra utvecklingssamtal samt ett samtal med läraren i år .
Då de individuella utvecklingsplanerna är till för eleverna tycker jag det är viktig att som lärare veta elevernas
åsikter kring ämnet IUP. Jag anser också att det är i de tidigare skolåren som man bör lägga en bra grund för att
eleverna skall förstå sin egen lärprocess och därigenom öka motivationen till det egna lärandet.
Resultatet visar en skillnad gällande vad eleverna i de två årskurserna tycker och kan om sina egna individuella
utvecklingsplaner. En skillnad är att de elever som går i årinte har någon uppfattning om att det skall finnas
individuella mål i den egna utvecklingsplanen. Eleverna i år 3 är fult medvetna om sina mål och är själva med
och bestämmer vilka mål de skall ha i sin egen IUP. Det ser ut som om ålderskillnaden (mognaden) faktiskt kan
spela en roll för elevernas förståelse av syftet med IUP. Lärarens engagemang när det gäller att sätta upp målen i
elevernas individuella utvecklingsplaner kan också ha betydelse för de skillnader jag sett.
II | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | IUP | sv |
dc.subject | individuella utvecklingsplaner | sv |
dc.subject | mål | sv |
dc.subject | elevpers | sv |
dc.title | Individuella utvecklingsplaner ur ett elevperspektiv – En kvalitativ studie med elever i grundskolans tidigare år om deras tankar och åsikter kring IUP. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |