Den röda tråden – En studie om lärares uppfattning om det matematiska innehållet i undervisningen i tidigare åldrar
Sammanfattning
Med en utgångspunkt i att matematikundervisningen bör ske med en sekventiell utveckling, där nya moment
bygger på tidigare kunskap, ställs krav på samarbete emellan lärare. Ett samarbete som skall generera till en
kunskap och medvetenhet i det matematiska innehållet genom hela grundskolan. Med denna utgångspunkt har
syftet med studien varit att undersöka variationen av lärares medvetenhet och kunskap om det matematiska
innehållet i tidigare åldrar.
Då studien syftar till att undersöka variationen i lärares olika sätt att erfara innehållet i matematikundervisningen
i tidigare åldrar har studien ett fenomenografiskt ramverk. Studien har innefattat öppna kvalitativa intervjuer med
sex lärare som haft möjlighet att beskriva tolkningar utifrån deras egna synsätt. Därefter har en komparativ
analys av resultatet genomförts. Under teoretisk bakgrund har främst lärares kompetens, olika
beräkningsprocedurer och sekventiell utveckling inom ämnet matematik belysts.
Resultatet visar på att lärarna är väl förtrogna i den egna undervisningen och dess matematiska innehåll. Däremot
saknas en kunskap och medvetenhet om det matematiska innehållet i de tidigare årskurserna. Vilket medför en
avsaknad av sekventiell utveckling inom matematikundervisningen mellan de olika stadierna. Vad som
framkommit är att denna uteblivna kunskap beror enlig lärarna på uteblivet samarbete mellan de olika stadierna
och att en sekventiell utveckling inom matematik, där man bygger nya moment på tidigare kunskap måste till för
att kalla arbete en "röd tråd".
Med denna vetskap har man som blivande lärare en skyldighet att ta personligt ansvar och skapa förutsättningar
för en sekventiell utveckling inom ämnet matematik. Detta genom att delta i pedagogiska samtal och genom ett
givande och tagande skapa kollektiv kompetens och kollektiv kunskap som i slutändan skall generera i en "röd
tråd" för det matematiska innehållet genom grundskolan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Johansson, Anna-Carin
Nyckelord
Matematiskt innehåll
medvetenhet
beräkningsproce
Språk
sv