Show simple item record

dc.contributor.authorSandström, Marinasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:50Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:50Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24218
dc.description.abstractSammanfattning: Undersökningens syfte var att ta reda på pedagogers syn- och arbetssätt angående barns språkutveckling i förskolan i en av Göteborgs kommuner. Undersökningen utgick ifrån en rad frågeställningar som berörde pedagogernas synsätt, arbetsmetoder, vad för skillnader och likheter det fanns, samt vad det kan uppstå för pedagogiska konsekvenser. För att kunna besvara frågorna utfördes samtalsintervjuer med sammanlagt åtta pedagoger, varav materialet sedan transkriberades och analyserades utifrån vad litteratur och forskning säger om barns språkutveckling. De jämfördes även med varandra och med mina teoretiska perspektiv som var sociokulturellt och utvecklingspsykologiskt förankrade. De huvudsakliga resultat som framkom visade på att pedagogerna hade olika utgångspunkter genom vilka de beskrev barns språkutveckling, samt även olika uppfattningar om vad man framför allt bör undvika att göra när man språkstimulerar förskolebarn. De var dock samtliga överens om att trygghet är en central faktor. En del pedagoger visade på en osäkerhet gällande verksamhetens förankring i förskolans verksamhetsplan och styrdokument som förskolans läroplan samt Göteborgs skolplan, i och med att ingen beskrev hur en aktivitet i verksamheten kunde relateras till vad som stod i verksamhetsplanen och hur det i sin tur bidrar till ett uppfyllande av styrdokumentens strävandemål. Resultaten visade även att avdelningarna arbetade väldigt olika, vilket kan ha en pedagogisk konsekvens i form av att det kan fungera som en inspiration för andra förskolor.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleEtt språk är ju det finaste man kan erbjuda någon egentligensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record