dc.description.abstract | Sammanfattning: Undersökningens syfte var att ta reda på pedagogers syn- och arbetssätt angående barns
språkutveckling i förskolan i en av Göteborgs kommuner. Undersökningen utgick ifrån en rad frågeställningar
som berörde pedagogernas synsätt, arbetsmetoder, vad för skillnader och likheter det fanns, samt vad det kan
uppstå för pedagogiska konsekvenser. För att kunna besvara frågorna utfördes samtalsintervjuer med
sammanlagt åtta pedagoger, varav materialet sedan transkriberades och analyserades utifrån vad litteratur och
forskning säger om barns språkutveckling. De jämfördes även med varandra och med mina teoretiska perspektiv
som var sociokulturellt och utvecklingspsykologiskt förankrade. De huvudsakliga resultat som framkom visade
på att pedagogerna hade olika utgångspunkter genom vilka de beskrev barns språkutveckling, samt även olika
uppfattningar om vad man framför allt bör undvika att göra när man språkstimulerar förskolebarn. De var dock
samtliga överens om att trygghet är en central faktor. En del pedagoger visade på en osäkerhet gällande
verksamhetens förankring i förskolans verksamhetsplan och styrdokument som förskolans läroplan samt
Göteborgs skolplan, i och med att ingen beskrev hur en aktivitet i verksamheten kunde relateras till vad som stod
i verksamhetsplanen och hur det i sin tur bidrar till ett uppfyllande av styrdokumentens strävandemål. Resultaten
visade även att avdelningarna arbetade väldigt olika, vilket kan ha en pedagogisk konsekvens i form av att det
kan fungera som en inspiration för andra förskolor. | sv |