dc.contributor.author | Staf, Karin | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:50:53Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:50:53Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24221 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att lyfta förskolebarns tankar om
genus. Frågan jag undersöker är hur medvetna barn i
förskoleåldern är om genus. Som metod använder jag mig av en
bildanalys där jag för diskussioner kring massmediabilder med
barn i åldrarna tre till sex år. Efter samtalen analyserar jag barnens
svar utifrån hur barnens associationer överensstämmer med
samhällets normer och oskrivna regler för hur genushierarkier i
samhället upprätthålls. Jag ser ett tydligt resultat i hur barnen
upplever ”killigt” och ”tjejigt” på olika sätt, men också vad för
slags beteende som förväntas av just killar och tjejer genom mina
samtal med barnen. Genom att lyfta barnens tankar på detta sätt,
blir vi som vuxna och pedagoger förhoppningsvis medvetna om
vikten av självreflektion för ett bättre fungerade arbete kring
genuspedagogik, men också hur bilden av genus förmedlas genom
bilder barn kommer i kontakt med varje dag och att vi därför aktivt
bör arbeta för att inte förmedla stereotyper till barnen.
1 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Genus | sv |
dc.subject | norm | sv |
dc.subject | pedagogik | sv |
dc.subject | förskolan | sv |
dc.subject | bildanalys | sv |
dc.title | ”Tjejer kan inte göra det som killar kan ibland och killar kan inte göra det som tjejer kan ibland” - Bildanalys som metod för att lyfta förskolebarns tankar kring genus. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |