Show simple item record

dc.contributor.authorStaf, Karinsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:53Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:53Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24221
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna uppsats är att lyfta förskolebarns tankar om genus. Frågan jag undersöker är hur medvetna barn i förskoleåldern är om genus. Som metod använder jag mig av en bildanalys där jag för diskussioner kring massmediabilder med barn i åldrarna tre till sex år. Efter samtalen analyserar jag barnens svar utifrån hur barnens associationer överensstämmer med samhällets normer och oskrivna regler för hur genushierarkier i samhället upprätthålls. Jag ser ett tydligt resultat i hur barnen upplever ”killigt” och ”tjejigt” på olika sätt, men också vad för slags beteende som förväntas av just killar och tjejer genom mina samtal med barnen. Genom att lyfta barnens tankar på detta sätt, blir vi som vuxna och pedagoger förhoppningsvis medvetna om vikten av självreflektion för ett bättre fungerade arbete kring genuspedagogik, men också hur bilden av genus förmedlas genom bilder barn kommer i kontakt med varje dag och att vi därför aktivt bör arbeta för att inte förmedla stereotyper till barnen. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenussv
dc.subjectnormsv
dc.subjectpedagogiksv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectbildanalyssv
dc.title”Tjejer kan inte göra det som killar kan ibland och killar kan inte göra det som tjejer kan ibland” - Bildanalys som metod för att lyfta förskolebarns tankar kring genus.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record