dc.contributor.author | Lindblom, Ann | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:50:55Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:50:55Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24222 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte:huvudsyftet med undersökningen är att se om och hur miljön i förskolan
inverkar på barns bildskapande. För att få en övergripande bild av miljön i
förskolan kommer studien att undersöka fysiska aspekter som utrymmen och
material samt psykiska aspekter som samspel och atmosfär. Undersökningen
utgår från ett sociokulturellt perspektiv, att hur vi lär oss och vad vi lär oss är
beroende av sammanhanget vi befinner oss i.
Metod:med en kvalitativ undersökningsmetod som består av observationer, samtal
och intervjuer har miljön på tre förskolor undersökts. Resultatet från
undersökningen och urval från tidigare forskning kommer att ligga till grund
för resultatredovisningen.
Resultat: undersökningen stödjer tanken att miljön har inverkan på barnens
bildskapande. Resultatet innebär att det är av vikt att man inom förskolan
kontinuerligt reflekterar över miljön samt att barnen är delaktiga i miljöns
utformning. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Förskolan | sv |
dc.subject | bildskapande | sv |
dc.subject | utrymmen | sv |
dc.subject | material | sv |
dc.subject | samsp | sv |
dc.title | Miljöns betydelse för barns bildskapande i förskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |