Show simple item record

dc.contributor.authorREZAGHOLI, Nassimasv
dc.contributor.authorWeibull, Helenasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:56Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:56Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24223
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka hur textens innehåll av kunskapsområdet konsumentekonomi i läroböcker i hemkunskap/hem- och konsumentkunskap har förändrats relaterat till läroplanerna Lgr 80 och Lpo 94. Avsikten är att utifrån grundskolans läroböcker belysa, analysera och jämföra texterna i några utvalda läroböckerna mellan åren 198-008. Frågeställningarna är följande Hur skiljer sig texterna från varandra? Hur har texterna förändrats över tid och vad är det som har förändrats? Hur relaterar texterna till målen i styrdokument? Som metod har en komparativ textanalys använts för att belysa eventuella förändringar i textinnehållet övertid och i förhållande till läroplanerna. I studien redovisas resultatet av jämförande analysen som utförts på läroböckerna i förhållande till respektive kursplan. Resultatet visar att läroböckerna följer styrdokumenten och har ett relativt liknande innehåll trots de åren som skiljer böckerna åt. Som en följd av samhällsutveckling moderniseras textinnehållet med nya begrepp. Granskning av kursplanerna framhåller i korthet ämnets karaktär och uppbyggnad samt syfte och roll i utbildningen. Begreppet konsumentekonomi återfinns i de kursplanerna under ämnet hemkunskap/hem- och konsumentkunskap. Förutom mat och hälsa har ämnet även en fokus på ekonomi och resurshushållning. Studie av kursplanerna visar även ingen större förändring i det centrala innehållet. I ämnet hemkunskap tillkom ett namnskifte år 000 till hem- och konsumentkunskap med anledning till att belysa ämnets breda karaktär. Kunskaper som kan relateras till konsumentkunskap anses vara nödvändiga för dagens ungdomar. Det poängterar vikten av att eleverna får insikter om grunderna i konsumentekonomi i ett samhälle där överkonsumtion ses som ett hot för både välbefinnande och den globala miljön. Det som framkommer i den nya kursplanen uppfattas som en återgång till vad som står i föregående kursplaner. Trots omarbetningar har fortfarande ämnets syfte och roll en svag anknytning med uppnåendemålen. En sådan anmärkning ger förslag till politikerna för närmare granskning och revidering av kursplanerna. Den sedan länge rådande tanke är att konsumtionssamhället förs framåt av människans längtan efter att passa in. Därför är utbildning nödvändigt för att ungdomar så tidigt som möjligt få lära sig att hantera sin ekonomi och bli medvetna konsumenter. Dessutom är det viktigt för oss lärare att ha stöd av mer detaljerade kursplaner i relation till att använda rätt redskap för kunskapsmedling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKonsumentekonomisv
dc.subjectStyrdokumentsv
dc.subjectLäroböckersv
dc.subjectHemkunsv
dc.titleKonsumentekonomi i skolämnet hemkunskap/hem och konsumentkunskap. En analys av läroböcker 1982-2008 i relation till styrdokumentsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record