Show simple item record

dc.contributor.authorWalker, Carolinesv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:57Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:57Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24224
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med denna uppsats är att synligöra och lyfta fram internationaliseringens plats i undervisningen och redogöra för vad begreppet internationalisering innebär för undervisningssammanhang samt på vilket sätt det återspeglas i läromedlen. Hur definieras begreppet internationalisering? Vad säger styrdokument om internationalisering? På vilket sätt speglas internationalisering i Läromedlen? Uppsatsens metod är dokumentanalyser. Dokumentanalyser gör det möjligt att ta reda på hur begreppet används, har använts och vad som ligger i det. Det gör det också möjligt att granska hur begreppet tolkas i olika texter. De dokument som valts ut för en analys är lärplanen Lpo 94 samt kursplaner för hem och konsumentkunskap, Samhällskunskap och Geografi. I dessa tre ämnen har även fem olika läromedel valts ut för att representera den bild som förmedlas av begreppet internationalisering i skolan. Internationalisering är ett omtalat begrepp som fått en allt viktigare roll i skolan. Det är också ett mångtydigt begrepp som kan tolkas på flera sätt. Med denna uppsats är syftet att tydligöra vad som i internationaliseringsbegreppet som berör skolan och även se på vilka viktiga bitar som idag kanske inte finns i skolan men som borde göra det.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleKarius och Bactus in Cambodiasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record