dc.contributor.author | Walker, Caroline | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:50:57Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:50:57Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24224 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att synligöra och lyfta fram internationaliseringens plats i undervisningen
och redogöra för vad begreppet internationalisering innebär för undervisningssammanhang samt på
vilket sätt det återspeglas i läromedlen.
Hur definieras begreppet internationalisering?
Vad säger styrdokument om internationalisering?
På vilket sätt speglas internationalisering i Läromedlen?
Uppsatsens metod är dokumentanalyser. Dokumentanalyser gör det möjligt att ta reda på hur begreppet
används, har använts och vad som ligger i det. Det gör det också möjligt att granska hur begreppet tolkas
i olika texter. De dokument som valts ut för en analys är lärplanen Lpo 94 samt kursplaner för hem och
konsumentkunskap, Samhällskunskap och Geografi. I dessa tre ämnen har även fem olika läromedel valts
ut för att representera den bild som förmedlas av begreppet internationalisering i skolan.
Internationalisering är ett omtalat begrepp som fått en allt viktigare roll i skolan. Det är också ett
mångtydigt begrepp som kan tolkas på flera sätt. Med denna uppsats är syftet att tydligöra vad som i
internationaliseringsbegreppet som berör skolan och även se på vilka viktiga bitar som idag kanske inte
finns i skolan men som borde göra det. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Karius och Bactus in Cambodia | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |