dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte: Mitt övergripande syfte med denna studie är att undersöka bildens betydelse för läsförståelsen och på
vilket sätt den påverkar elevers läsning. Min utgångspunkt och mina frågeställningar för att ta reda på detta
lyder: Vilken betydelse har bilden för läsförståelsen? Ökar bilden läsförståelsen? Upplevs bilden som stöd eller
distraktion?
Metod: Som metod för att ta reda på detta har jag använt mig av elevintervjuer av kvalitativ karaktär, där jag har
utgått från innehållet i två texter och därefter ställt innehållsliga frågor. Detta för att se vilken inverkan, om
någon, bilder har för läsförståelsen. Eleverna har fått läsa en text med samhörande bilder och sedan en text utan
bilder, för att sedan svara på frågor om texten och se om det är några skillnader i hur de har förstått det de läst.
Resultat: Resultatet pekar på att det är variation i hur eleverna upplever de olika texterna samt att majoriteten
kommer ihåg och förstår mer av texten då de även fick använda sig av bilderna då de läste. Jag har jämfört och
diskuterat mitt resultat mot tidigare forskning och relevanta teorier för att förstå det i ett större perspektiv.
Didaktiska konsekvenser: Didaktiskt sett har detta stor relevans till läraryrket, då det behandlar elevers läs- och
skrivinlärning samt att ge eleverna tillvägagångssätt och strategier att bäst fortsätta sitt lärande och sin
utveckling. | sv |