Show simple item record

dc.contributor.authorBernhardsson, Jennysv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:03Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:03Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24229
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte: Mitt övergripande syfte med denna studie är att undersöka bildens betydelse för läsförståelsen och på vilket sätt den påverkar elevers läsning. Min utgångspunkt och mina frågeställningar för att ta reda på detta lyder: Vilken betydelse har bilden för läsförståelsen? Ökar bilden läsförståelsen? Upplevs bilden som stöd eller distraktion? Metod: Som metod för att ta reda på detta har jag använt mig av elevintervjuer av kvalitativ karaktär, där jag har utgått från innehållet i två texter och därefter ställt innehållsliga frågor. Detta för att se vilken inverkan, om någon, bilder har för läsförståelsen. Eleverna har fått läsa en text med samhörande bilder och sedan en text utan bilder, för att sedan svara på frågor om texten och se om det är några skillnader i hur de har förstått det de läst. Resultat: Resultatet pekar på att det är variation i hur eleverna upplever de olika texterna samt att majoriteten kommer ihåg och förstår mer av texten då de även fick använda sig av bilderna då de läste. Jag har jämfört och diskuterat mitt resultat mot tidigare forskning och relevanta teorier för att förstå det i ett större perspektiv. Didaktiska konsekvenser: Didaktiskt sett har detta stor relevans till läraryrket, då det behandlar elevers läs- och skrivinlärning samt att ge eleverna tillvägagångssätt och strategier att bäst fortsätta sitt lärande och sin utveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäsförståelsesv
dc.subjectbildspråksv
dc.subjectskolasv
dc.subjectläs- och skrivinlsv
dc.titleBildens betydelse för läsförståelsen - Pedagogisk eller dekorativ?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record