dc.contributor.author | Sandberg, Veronica | sv |
dc.contributor.author | Hertzman, Jenny | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:51:08Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:51:08Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24233 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Examensarbetet handlar om hur pedagoger kan använda sig av musik som ett verktyg för barns språkutveckling.
Vi har även fått inblick i hur pedagoger använder sig av musiken som ett språkstimulerande medel i förskolan.
Problematiken med detta ämne är att enligt våra erfarenheter ser man inte vikten av de estetiska och praktiska
ämnena i förskolan/skolan. Dessa ämnen kan lätt ses som endast lekfulla. Våra frågeställningar är:
• Vilken plats intar musik i förskolan?
• På vilket sätt stimulerar musiken barns språkutveckling?
• Vilka är pedagogernas mål och syften med musik i förskolan?
• Hur använder pedagogerna sig av musik som ett redskap i barns språkutveckling i förskolan?
• Vilka möjligheter och hinder kan förekomma genom användning av musik som språkstimulerande verktyg i
förskolan?
Undersökningsgruppen består av sex pedagoger som arbetar på två förskolor. Vi har använt kvalitativa intervjuer
för att få svar på våra frågor. Vårt resultat visar att musiken har en stor roll i förskolan och pedagogerna ser
musik som betydelsefullt i barns språkutveckling. Pedagogerna förklarar även hur de arbetar med musik som ett
redskap i barns språkutveckling. Detta genom att de bland annat använder sig av rytmik, instrument så som
trummor, klappar stavelser och sjunger in språket. Vi har analyserat våra resultat utifrån den sociokulturella
teorin samt tidigare forskning kring ämnet. Våra slutsatser är att pedagogerna arbetar medvetet med musik som
ett redskap i barns språkutveckling. De ser även endast möjligheter med musik och att det skapar lust och glädje
i barngruppen. Vår studie visar på att musik är ett lustfyllt verktyg i barns språkutveckling. Använder pedagoger
sig av denna arbetsmetod så skapas ett positivt lärande som barnen minns och bär med sig under en längre
period. Detta då alla sinnen stimuleras i musikupplevelsen och genom att uppleva med hela kroppen förstärks
språkförståelsen. De estetiska ämnena skapar upplevelser som gör att vi lär för livet.
1
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Musik | sv |
dc.subject | Språkutveckling | sv |
dc.subject | Förskola | sv |
dc.subject | Samspel | sv |
dc.title | Musik, ett lustfyllt verktyg i barns språkutveckling. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |