Show simple item record

dc.contributor.authorSandberg, Veronicasv
dc.contributor.authorHertzman, Jennysv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:08Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:08Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24233
dc.description.abstractSammanfattning: Examensarbetet handlar om hur pedagoger kan använda sig av musik som ett verktyg för barns språkutveckling. Vi har även fått inblick i hur pedagoger använder sig av musiken som ett språkstimulerande medel i förskolan. Problematiken med detta ämne är att enligt våra erfarenheter ser man inte vikten av de estetiska och praktiska ämnena i förskolan/skolan. Dessa ämnen kan lätt ses som endast lekfulla. Våra frågeställningar är: • Vilken plats intar musik i förskolan? • På vilket sätt stimulerar musiken barns språkutveckling? • Vilka är pedagogernas mål och syften med musik i förskolan? • Hur använder pedagogerna sig av musik som ett redskap i barns språkutveckling i förskolan? • Vilka möjligheter och hinder kan förekomma genom användning av musik som språkstimulerande verktyg i förskolan? Undersökningsgruppen består av sex pedagoger som arbetar på två förskolor. Vi har använt kvalitativa intervjuer för att få svar på våra frågor. Vårt resultat visar att musiken har en stor roll i förskolan och pedagogerna ser musik som betydelsefullt i barns språkutveckling. Pedagogerna förklarar även hur de arbetar med musik som ett redskap i barns språkutveckling. Detta genom att de bland annat använder sig av rytmik, instrument så som trummor, klappar stavelser och sjunger in språket. Vi har analyserat våra resultat utifrån den sociokulturella teorin samt tidigare forskning kring ämnet. Våra slutsatser är att pedagogerna arbetar medvetet med musik som ett redskap i barns språkutveckling. De ser även endast möjligheter med musik och att det skapar lust och glädje i barngruppen. Vår studie visar på att musik är ett lustfyllt verktyg i barns språkutveckling. Använder pedagoger sig av denna arbetsmetod så skapas ett positivt lärande som barnen minns och bär med sig under en längre period. Detta då alla sinnen stimuleras i musikupplevelsen och genom att uppleva med hela kroppen förstärks språkförståelsen. De estetiska ämnena skapar upplevelser som gör att vi lär för livet. 1
 
sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectSpråkutvecklingsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectSamspelsv
dc.titleMusik, ett lustfyllt verktyg i barns språkutveckling.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record