Show simple item record

dc.contributor.authorLöfgren, Emeliesv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:15Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:15Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24239
dc.description.abstractMitt syfte med den här uppsatsen är att ta reda på om datorspel kan användas i förskolan som ett pedagogiskt verktyg. Genom att spela två datorspel och analysera dem har jag kommit fram till att man inte kan avfärda datorspel inom förskolan. I arbetet har jag också försökt ta reda på om datorspel är en del av vår kultur och om datorspel i så fall inte borde få given plats i förskolan. Datorspel är en del av vår kultur, och barnen har rätt att ta del av det kulturutbud som finns i vårt samhälle. Datorspel är bra för barnen därför att det främjar inlärning av läsning, ordförståelse och motorik. Genom att organisera aktiviteter inspirerade av spelen barnen spelar på förskolan kan pedagogerna skapa aktiviteter där barnen kan lära sig tillsammans. Jag tycker att det var viktigt att se vilka positiva effekter datorspelet kan ha, som pedagog inom förskolan de kommande åren kommer det att vara viktigt att ha en åsikt kring datorspel och hur man kan använda dem i sin undervisning. Datorspel är en form av media som utvecklas ständigt och som barnen har hemma och vi på förskolan måste lära oss hur man kan använda dem för att möta barnen i deras intresse.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDatorspelsv
dc.subjectkultursv
dc.subjectförskolasv
dc.titleLasersvärd och Bolibompasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record