dc.description.abstract | Mitt syfte med den här uppsatsen är att ta reda på om datorspel kan användas i förskolan som ett pedagogiskt
verktyg. Genom att spela två datorspel och analysera dem har jag kommit fram till att man inte kan avfärda
datorspel inom förskolan. I arbetet har jag också försökt ta reda på om datorspel är en del av vår kultur och om
datorspel i så fall inte borde få given plats i förskolan. Datorspel är en del av vår kultur, och barnen har rätt att ta
del av det kulturutbud som finns i vårt samhälle. Datorspel är bra för barnen därför att det främjar inlärning av
läsning, ordförståelse och motorik. Genom att organisera aktiviteter inspirerade av spelen barnen spelar på
förskolan kan pedagogerna skapa aktiviteter där barnen kan lära sig tillsammans. Jag tycker att det var viktigt att
se vilka positiva effekter datorspelet kan ha, som pedagog inom förskolan de kommande åren kommer det att
vara viktigt att ha en åsikt kring datorspel och hur man kan använda dem i sin undervisning. Datorspel är en form
av media som utvecklas ständigt och som barnen har hemma och vi på förskolan måste lära oss hur man kan
använda dem för att möta barnen i deras intresse. | sv |