Show simple item record

dc.contributor.authorLindström, Johannasv
dc.contributor.authorWederbrand, Annasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:16Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:16Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24240
dc.description.abstract___________________________________________________________________________ Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur lärare på olika sätt erfar och hanterar smartboard som ett pedagogiskt redskap i sin undervisning. Skolan ska sträva mot att följa de förändringar som sker i samhället och har till uppgift att förbereda eleverna för att kunna leva i ett samhälle med snabb förändringstakt. Informations- och kommunikationstekniken har gjort stora framsteg inom både samhälle och skola, där ett av det senaste tekniska redskapet är smartboard. Installation av ny teknik kräver dock sin pedagogik. Kompetens, vilja och engagemang hos lärarna är av stor vikt när det gäller hanteringen och användning av denna. Vår undersökning har gjorts på tre olika skolor och resultatet kan därför inte generaliseras utan är av kvalitativ art. Vi har använt oss av klassrumsobservationer med efterföljande samtal för att skapa oss en bild av hur smartboardanvändandet samt inställningen till denna kan se ut i skolor och klassrum. Fokus har legat på lärare som undervisar i skolår f-5. Vi fann att användningen av smartboard inte är fullständig, utan den används till största del som en projektor. Smartboarden fungerar som ett förmedlingsverktyg snarare än ett pedagogiskt redskap, där eleverna själva får vara delaktiga och interagera med tavlan och varandra. Några av anledningarna till detta är att många lärare visar stor teknisk osäkerhet, avsaknad på vilja och intresse samt saknar fortbildning. Vi har i vår uppsats Att våga och vilja använda smartboard som ett pedagogiskt verktyg, kommit fram till att fortbildning är av stor betydelse för att intresse ska väckas och att smartboarden ska användas. Vilken typ av fortbildning som ges är avgörande, då lärare, precis som alla andra människor, lär sig på olika sätt och har olika förförståelse. Vi ser det därför som ett fortsatt intressant forskningsområde att studera vilken typ av fortbildning som ges, om den exempelvis är av förmedlingspedagogisk- eller interaktiv karaktär. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInteraktiv skrivtavlasv
dc.subjectSmartboardsv
dc.subjectfortbildningsv
dc.titleAtt våga och vilja använda smartboard som ett pedagogiskt redskap Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record