Show simple item record

dc.contributor.authorSchyberg, Louisesv
dc.contributor.authorLindmark, Mariasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:19Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:19Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24242
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter handdockan har som pedagogiskt redskap i förskolan. Utifrån detta har tre frågeställningar formulerats: • Hur använder pedagogerna handdockan i sitt arbete? • I vilka situationer använder pedagogerna handdockan? • På vilket sätt kan handdockan bidra till barns lärande i förskolan? Studien är en kvalitativ studie med intervju som teknik. Intervjuade är fem förskollärare som använder handdockan i sin verksamhet. Pedagogerna som medverkat i studien beskriver hur de använder handdockan som redskap i verksamheten, att dockan är ett redskap att fånga barns uppmärksamhet, att barn engagerar sig i dockan och det skapar ett lustfyllt arbetssätt. Handdockan kan användas på varierande sätt, i olika situationer och för flera ändamål. Studien visar även att dockan är betydelsefull för skapandet, den skapande processen är viktig. En viktig aspekt är att lärandet i förskolan skall vara lustfyllt och det finns förutsättningar att uppnå ett lustfyllt lärande genom att använda sig av handockor. Jag anser att min studie har relevans för förskollärare eftersom handdockan är användbar på olika sätt i förskolans verksamhet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHanddockasv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectkommunikationsv
dc.titleHanddockan i förskolans praktiksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record