Show simple item record

dc.contributor.authorDavour, Camillasv
dc.contributor.authorPersson, Patriciasv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:27Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:27Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24249
dc.description.abstractBakgrund och syfte:I Läroplanen för förskolan framhålls att förskolan ska motverka traditionella könsroller och könsmönster, samt att flickor och pojkar ska ha samma möjligheter att utvecklas utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller. Utifrån de erfarenheter vi tillägnat oss genom verksamhetsförlagd utbildning har vi uppmärksammat att bilderboken har en framträdande plats i den pedagogiska verksamheten i förskolan. Därför anser vi att det är viktigt att erbjuda barnen bilderböcker som visar att flickor och pojkar kan handla och bete sig på olika sätt, befinna sig i olika miljöer samt ha olika utseende. Detta för att vidga begreppen kvinnligt och manligt, vilket vi tror kan berika barns liv. Vi har därmed valt att studera fem populära bilderböcker, som barn kan tänkas möta i förskolan, ur ett genusperspektiv och vi vill undersöka om dessa bilderböcker förmedlar genusstereotyper eller om de utmanar rådande ideal. Vi har tittat på vad det är för personer, konflikter och miljöer som finns i bilderböckerna, samt hur dessa skildras och om dessa skildringar är stereotypa eller om de utmanar rådande föreställningar och förväntningar om män/pojkar och kvinnor/flickor. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie av fem, av barn framröstade, bilderböcker utgivna år 004-008. Böckerna har analyserats med hjälp av en analysmodell vilken vi konstruerat utifrån Maria Nikolajevas och Ulla Rhedins analysredskap. Resultat:De resultat som framkommit visar att det framförallt är i huvudpersonernas beteenden och handlingar som rådande ideal utmanas, men utseendemässigt skildras flertalet av dessa stereotypt. Samma resultat gäller för bipersonerna, men till skillnad från huvudpersonerna skildras en majoritet med ett stereotypt beteende. När det handlar om vilka miljöer karaktärerna ingår i har det blivit tydligt att flickorna, i större utsträckning, skildras i hemliknande vardagsmiljöer medan pojkarna skildras i äventyrsmiljöer.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBilderboksv
dc.subjectgenussv
dc.subjectgenusstereotypsv
dc.subjectförskolansv
dc.subjectlittesv
dc.titleKatt, kanin, spyfluga, pojke eller flicka? En kvalitativ litteraturstudie ur ett genusperspektiv av fem populära bilderböckersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record