• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vår vilja är lagen som gäller” - En studie om populärkultur och dess roll i förskolan

Abstract
Syfte:Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilka sätt barn är påverkade av populärkultur, hur pedagoger ser på populärkulturens roll i förskolan och hur de tar del av barnets erfarenheter genom barnen själva och föräldrarna. Huvudfrågor:- På vilket sätt är förskolebarn påverkade av populärkultur? - Hur bemöter vuxna barnens initiativ till populärkultur? Metod och material: Undersökningen bygger på en kvalitativstudie med samtalsintervjuer och observationer. Två pedagoger och två föräldrar från en avdelning intervjuades och 17 barn observerades från samma avdelning. Detta har kopplats ihop med relevant litteratur. Resultat: Undersökningen visar att barn är i hög grad påverkade av populärkultur. De leker och samtalar om populärkultur. Genom intervjuerna med föräldrarna visar studien att populärkultur berörs både i hemmet och i förskolan. Vuxna tror att små barn är intresserade av populärkultur och på förskolan leker barn från 1, 5 års ålder lekar med populärkulturella inslag. Pedagogerna på förskolan uppmärksammar vid vissa tillfällen barns populärkulturella lek. Pedagogerna skiljer på god respektive dålig poulärkultur. De anser att populärkultur inte har sin plats i förskolan utan hör till hemmet. Betydelse för läraryrket: Med den här studien hoppas jag att de didaktiska konsekvenserna kommer påverka mitt förhållningssätt som blivande pedagog. Min bild är att barn använder mycket populärkultur i leken och med resultatet kan jag se hur jag som blivande pedagog bör bemöta barnens erfarenheter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24251
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24251_1.pdf (320.0Kb)
Date
2010
Author
Olofsson, Emelie
Keywords
Populärkultur
Kultur
Dialog
Livsvärld
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV