”Vår vilja är lagen som gäller” - En studie om populärkultur och dess roll i förskolan
Abstract
Syfte:Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilka sätt barn är påverkade av
populärkultur, hur pedagoger ser på populärkulturens roll i förskolan och hur de
tar del av barnets erfarenheter genom barnen själva och föräldrarna.
Huvudfrågor:- På vilket sätt är förskolebarn påverkade av populärkultur?
- Hur bemöter vuxna barnens initiativ till populärkultur?
Metod och material: Undersökningen bygger på en kvalitativstudie med samtalsintervjuer och
observationer. Två pedagoger och två föräldrar från en avdelning intervjuades
och 17 barn observerades från samma avdelning. Detta har kopplats ihop med
relevant litteratur.
Resultat: Undersökningen visar att barn är i hög grad påverkade av populärkultur. De
leker och samtalar om populärkultur. Genom intervjuerna med föräldrarna visar
studien att populärkultur berörs både i hemmet och i förskolan. Vuxna tror att
små barn är intresserade av populärkultur och på förskolan leker barn från 1, 5
års ålder lekar med populärkulturella inslag. Pedagogerna på förskolan
uppmärksammar vid vissa tillfällen barns populärkulturella lek. Pedagogerna
skiljer på god respektive dålig poulärkultur. De anser att populärkultur inte har
sin plats i förskolan utan hör till hemmet.
Betydelse för läraryrket: Med den här studien hoppas jag att de didaktiska konsekvenserna kommer
påverka mitt förhållningssätt som blivande pedagog. Min bild är att barn
använder mycket populärkultur i leken och med resultatet kan jag se hur jag som
blivande pedagog bör bemöta barnens erfarenheter.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Olofsson, Emelie
Keywords
Populärkultur
Kultur
Dialog
Livsvärld
Language
sv