dc.description.abstract | Mitt huvudsyfte för uppsatsen har varit att undersöka hur barns inflytande och delaktighet kan
se ut på en förskola och hur det kan vara betydelsefullt för lärandeprocessen. För att nå mitt
syfte har jag genomfört en kvalitativ undersökning med en teoretisk del med statliga
utredningar, forskning och förskolans läroplan, Lpfö-98, samt en empirisk del. Jag har
intervjuat fyra pedagoger på en förskola om deras arbete med barns delaktighet och
inflytande. Intervjuresultatet har jag sedan jämfört med teori och forskning från det aktuella
området. Resultatet från både det empiriska och det teoretiska materialet har visat att barns
delaktighet och inflytande är viktigt för deras identitetsskapande, deras självkänsla och
medvetenhet inom gruppen, deras egen läroprocess och utveckling. Det har även visat att för
att stimulera denna process krävs det kompetens och medvetenhet hos pedagoger och andra
vuxna som kan stödja och utmana barnet i dess utveckling. Problematiken med barns
delaktighet och inflytande ligger främst i att det statliga uppdraget är mycket tolkningsbart
och att medvetenheten och kompetensen hos pedagoger i svenska skolan inte alltid är
tillräcklig. Svårigheten är att hålla en balans mellan det pedagogiska styrda ansvaret och
barnets möjlighet att själv styra och påverka sin vardag och utveckling. | sv |