Visa enkel post

dc.contributor.authorEriksson Flood, Malinsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:31Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:31Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24252
dc.description.abstractMitt huvudsyfte för uppsatsen har varit att undersöka hur barns inflytande och delaktighet kan se ut på en förskola och hur det kan vara betydelsefullt för lärandeprocessen. För att nå mitt syfte har jag genomfört en kvalitativ undersökning med en teoretisk del med statliga utredningar, forskning och förskolans läroplan, Lpfö-98, samt en empirisk del. Jag har intervjuat fyra pedagoger på en förskola om deras arbete med barns delaktighet och inflytande. Intervjuresultatet har jag sedan jämfört med teori och forskning från det aktuella området. Resultatet från både det empiriska och det teoretiska materialet har visat att barns delaktighet och inflytande är viktigt för deras identitetsskapande, deras självkänsla och medvetenhet inom gruppen, deras egen läroprocess och utveckling. Det har även visat att för att stimulera denna process krävs det kompetens och medvetenhet hos pedagoger och andra vuxna som kan stödja och utmana barnet i dess utveckling. Problematiken med barns delaktighet och inflytande ligger främst i att det statliga uppdraget är mycket tolkningsbart och att medvetenheten och kompetensen hos pedagoger i svenska skolan inte alltid är tillräcklig. Svårigheten är att hålla en balans mellan det pedagogiska styrda ansvaret och barnets möjlighet att själv styra och påverka sin vardag och utveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDelaktighetsv
dc.subjectinflytandesv
dc.subjectförskolasv
dc.titleBarns inflytande – Exempel från praktiken om barns delaktighet i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post