• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att få begrepp om bråk - en läromedelsanalys i matematik om begreppsbildning av bråktal för skolår 5

Abstract
Sammanfattning: I denna läromedelsanalys analyserades tre matematikläromedel för skolår 5. Syftet med studien var att analysera vilket stöd lärare och elever ges vid begreppsbildning av bråktal. Det gjordes utifrån synen på vilken roll ett konceptuell/begreppsmässig inlärning kontra procedurell inlärning har för begreppsbildning. Syftet preciserades med hjälp av följande frågeställningar:  Vilket stöd ges läraren i läromedlet då bråktal introduceras och behandlas för elevernas möjlighet till begreppsbildning?  Vilket stöd ges eleven av läromedlet för att utveckla den begreppsliga förståelsen av begreppet bråktal?  Är det en konceptuell/begreppsmässig eller procedurinriktad inlärning som fokuseras i läromedlen?  Vilka begreppsmodeller för bråktal presenteras i läromedlet och hur stödjer de eleverna i deras be- greppsmässiga utveckling av tal i bråkform? Analysen av läromedlen utgick ifrån aktuell forskning i begreppsbildning. Utifrån den togs ett analysintrument av djupgående karaktär fram, med både kvantitativ och kvalitativ inslag. Efter att läromedlen analyserats var för sig jämfördes de tre analyserna med varandra. Det som framkom av läromedelsanalysen var att i två av de tre läromedlen gavs lärare och elever ett stort stöd för begreppsbildning av bråktal, framförallt utifrån lärarhandledningen. I läromedlen fanns tecken på både kon- ceptuell/begreppsmässig inlärning samt procedurell/sekvensinriktat inlärning, men med olika mycket tyngdpunkt i de tre analyserade läromedlen. Begreppsmodeller användes i alla tre läromedlen, men med olika tydlighet och frekvens. Det framkom av studien att det är viktigt använda sig av lärarhandledningen och inte enbart av lärobok för att läromedlet ska ge ett starkt stöd för begreppsbildning av bråktal. Om läraren inte utgår från lärarhandled- ningen förbises grundtankar från författarna i läromedlet. När lärare väljer läromedel är det viktigt att vara medveten om att olika stöd ges för begreppsbildning i under- visningen. Slutsatsen är att lärare och elever kan få ett bra stöd i läromedlet, men att det gäller att kritiskt granska det.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24254
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24254_1.pdf (318.1Kb)
Date
2010
Author
Andersson, Jenny
Larsson, Hanna
Keywords
Begreppsbildning
begreppsförståelse
procedurell,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV