dc.contributor.author | Ã?sterlin la Mont, Simon | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:51:38Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:51:38Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24258 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att undersöka barns arbete med att ordna sin sociala tillvaro på förskolan, jag vill därmed
studera hur förskolebarn gestaltar och upprätthåller sina kamratrelationer. Ett delsyfte är också att analysera
inneslutande och uteslutande handlingar inom ramen för barnens relationsarbete. Ett annat delsyfte är att titta på
vilken roll förskolans rutiner och regelverk spelar i förhållande till barnens sätt att ordna sin sociala tillvaro.
Jag har genomfört en etnografisk studie där jag valt observation som metod. Under observationerna fokuserade
jag barnens aktiva samspel. Observationerna har jag kompletterat med sociometriska skisser över vart barnen
valt att sätta sig vid samlingen och vid matsituationerna.
I analysen fokuserade jag speciellt två relationsprojekt, det ena bestående av en pojke och flicka i det andra av
tre flickor. Jag kom fram till två gestaltningsmönster i varje projekt. Pojken och flickans relationsprojekt
gestaltades genom mycket fysisk närhet. De vistades oftast i samma rum och höll varandra i handen. Pojken
kramades och pussades ofta, han var mer drivande än flickan i relationsarbetet. Pojken verkade se andra barn
som tog kontakt med flickan som hot och försökte på olika sätt utesluta andra från projektet.
Flickornas relationsprojekt gestaltades till stor del av att de delade en gemensam lekvärld med dockor från en
TV-serie. De använde koderna i leken som bindande kitt i gruppen men också för att utesluta barn de inte ville
ha med i leken. Deras projekt gestaltades också av en vilja att komma överrens vilket ledde till många långa
diskussioner. Generellt kunde jag se att många barn på avdelningen använde de olika rutinmomenten för
relationsarbete.
Det känns ytterst relevant att pedagoger får kunskap om mekanismerna i barns relationsprojekt, bland annat
eftersom barnen ofta använde vuxeninitierade rutinmoment för att visa vilka i gruppen de tyckte om och då
ändrade momentens innebörd. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Relationsprojekt | sv |
dc.subject | relationsarbete | sv |
dc.subject | vänskap | sv |
dc.subject | innesl | sv |
dc.title | Barns relationsprojekt i förskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |