dc.description.abstract | ___________________________________________________________________________
Bakgrund Då hälsofrågan är mycket aktuell i dagens samhälle gjordes en revidering av läroplanen
003. I och med denna betonas att fysisk aktivitet skall vara ett naturligt inslag i elevers
vardag. Det finns flertal pedagogiska metoder för att nå läroplanernas mål, en av dessa är
utomhuspedagogik, vilket studien har sin utgångspunkt från.
SyfteSyftet med föreliggande studie är att undersöka varför lärarna använder, men även på vilket sätt
de använder utomhuspedagogik som ett verktyg för att uppfylla läroplanens intentioner gällande
fysisk aktivitet. Huvudfrågan som studien utgått ifrån är: På vilka olika sätt möjliggör
läraren fysisk aktivitet inom ramen för utomhuspedagogik?
Metod
Material En kvalitativ undersökning har gjorts på sex lärare. Tre lärare på högstadiet som inte använder
sig av utomhuspedagogik och tre lärare på lågstadiet som gör det. I studien används en
metodologisk triangulering, vilket innebär att olika typer av metoder används vid
datainsamlandet. För att metoderna skall kunna komplettera varandra. Utöver intervjuerna har
tre observationer utförts hos lärarna som arbetar med utomhuspedagogik.
Resultat Studien visar att eleverna på högstadiet erbjuds mindre fysisk aktivitet än eleverna på
lågstadiet. Den typ av aktivitet som erbjuds inom ramen för utomhuspedagogik är ofta av
samarbetsart, men även kopplad till ett skolämne. Den fysiska aktivitet som förekommer på
skolgården är däremot mer individinriktad.
Pedagogisk Genom att utöva ämnesintegrerad utomhuspedagogik ges tid att förlägga undervisningen i
betydelse uterummet. På högstadiet har det visat sig vara svårt att få tid för fysisk aktivitet, då
lärarna är kopplade till sina ämnen och den utsatta tidsramen för dessa. Studien visar även på
att lektioner som förläggs i uterummet kan påverka gruppdynamiken.
| sv |